Elbilen logo Meny

Halvledarbristen ger förtur för elbilar hos Stellantis

Att det råder brist på halvledare har nog ingen missat. Krisen slår hårt mot den globala biltillverkningen och även här i Sverige har Volvo fått pausa produktionen.

Hur många hundratusen färre bilar än planerat som tillverkas i år är ännu oklart. Men krisen bidrar också till att fokus skiftar mot ökad tillverkning av elbilar.

I alla fall hos Stellantis.

Koncernen, som innefattar 14 bilmärken som Opel, Peugeot, Citroën och Fiat, säger att produktionen av elbilar har förtur så länge bristen på halvledare fortsätter.
Orsaken är inte helt oväntat en anpassning efter en förändring i efterfrågan.
–Vi ser att allt fler kunder nu är beredda att köpa elbilar, säger Anne-Lise Richard som är chef för elbilar hos Stellantis till branschtidningen Automotive News.

Om hon med elbilar menar helt batteridrivna modeller eller både det och hybridmodeller är oklart.

Nyligen presenterade Stellantis en ny kurs som snabbar på omställningen mot eldrift för flera av koncernens märken. Fram till 2025 ska Stellantis investera 30 miljarder euro i utveckling av eldrift och digitalisering.

Bland annat ska premiummärket DS bli helt elektriskt redan 2024, Opel från 2028 på den europeiska marknaden och Fiat någon gång mellan 2025 och 2030.

Koncernen ska lansera fyra versioner av en ny elbilsplattform kallad STLA som ska användas till att bygga allt från små eldrivna stadsbilar för den europeiska marknaden till stora pickuper och elsuvar för den amerikanska marknaden.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-10-05