Halvledare med kiselkarbid ska göra Mercedes elbilar mer effektiva

Carl Undéhn

Carl Undéhn

4 jan 2023

När Lucid Air nyligen började levereras till kunder i Tyskland och Nederländerna petade den ned Mercedes EQS från förstaplatsen som Europas räckviddskung. Versionen Lucid Air Dream Edition Range kan ta sig 88 mil på en laddning, vilket är tio mil längre än Mercedes EQS.

Räckvidd och framförallt effektivitet har blivit Mercedes ledord i satsningen på elbilar. Och därför nöjer de sig så klart inte med vad dagens teknik kan erbjuda. Nu meddelas ett nytt samarbete med utvecklaren Wolfspeed som ska förse Mercedes med halvledare baserade på kiselkarbid.

Tidigare har Wolfspeed slutit avtal om att leverera komponenter till just Lucid Motors och även General Motors samarbetar med utvecklaren.

Halvledare med kiselkarbid bidrar till att minska både energiförbrukning och värmeutveckling vilket i sin tur leder till mindre behov av kylning. Tillsammans gör det att mer energi i batteriet istället kan användas till körning med längre räckvidd som resultat. Genom att vara mer effektiva kan de även göra det möjligt att ladda snabbare.

Tillsammans ska tekniken i de nya halvledare göra det möjöigt för Mercedes att bygga ”några av de mest effektiva elbilarna” på marknaden.

Wolfspeed började tillverkning av sina halvledare förra året i USA och nästa år ska en ny och större fabrik vara på plats. Det handlar alltså om teknik som det ännu dröjer några år innan vi kan få se det i Mercedes elbilar.

– Vi fortsätter att investera i vår tillverkningskapacitet för att möta en ökad efterfrågan av kiselkarbidkomponenter som inte bara förbättrar elbilarnas prestanda och med det ökar acceptansen hos kunderna, utan också stöder hållbarhetsarbetet hos globala fordonsledare som Mercedes-Benz, kommenterar Wolfspeeds chef Gregg Lowe samarbetet.

Sedan tidigare samarbetar Mercedes även med amerikanska Sila Technologies för batterier med högre energidensitet. Tekniken bygger på en anod med hög halt av kisel som gör det möjligt att öka kapaciteten för energilagring.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: