Landet som är bromsklossen för elbilar i Europa

Carl Undéhn

Carl Undéhn

18 jul 2024

Inflation och höjda räntor tillsammans med indragen klimatbonus har minskat taken i omställningen till eldrift något. Men fortfarande ökar elbilarna och blir allt fler på Europas vägar. Under årets första sex månader ökade elbilarna med 9,4 procent, jämfört med samma period för ett år sedan.

Eller ja, om man räknar bort Europas största land Tyskland. För räknas även tysk bilregistrering in i statistiken minskar ökningen markant och slutar på 1,3 procent. Det visar ny statistik från lobbyorganisationen Transport & Environment som jobbar för en omställning till eldrift.
– Tyskland är Europas sjuka man när det gäller elbilar. Samtidigt skördar de marknader som har starka och förutsägbara incitament för elbilar frukterna, säger Lucien Mathieu som är ansvarig för frågan om bilar hos Transport & Environment.

Organistionen kritiserar tyska politikers kortsiktiga politik kring omställningen. Framförallt pekar de på att landets klimatbonus togs bort närmast över en natt förra vintern, något som även skedde här i Sverige hösten 2022. På den stora tyska bilmarknaden innebar den skrotade klimatbonusen en kraftig inbromsning för elbilar, som minskade med 16 procent under första halvåret i år. Här i Sverige har minskningen av elbilar under det första halvåret varit ännu större med 20 procent.

Som motpol lyfts Belgien fram som ett positivt exempel att följa. “Vi uppmanar de tyska lagstiftarna att följa Belgiens policy för tjänstebilar, som innebär attraktiva avskrivningsnivåer för elbilar och utfasning av avskrivningen för förbränningsmotorer. Som ett resultat ökade BEV-försäljningen i Belgien med 48% under första halvåret”, skriver Transport & Environment.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: