Elbilen logo Meny

Heritage Series Grandeur – Hyundai visar ännu ett eldrivet retrokoncept

Elsuven Ioniq 5 bjuder på mycket ny teknik. Med 800-voltsarkitektur och tvåvägsladdning är tar den i mycket ett nytt steg i utvecklingen av elbilar. Men Hyundai verkar i år även gilla att titta tillbaka på sin historia. Redan tidigare presenterades ett retrokoncept med en eldriven version av Hyundais första massproducerade modell, Pony.

Nu gör de om samma sak igen, men den här gången är det Hyundais första lyxigare sedan Grandeur från 1986 som byggts om till eldrift. För att fira modellens 35:e födelsedag har Hyundai tagit fram konceptet Heritage Series Grandeur som bjuder på både 80-talsnostalgi och modern teknik.

– Med Heritage Series Grandeur har våra designers omtolkat en viktig del av Hyundais historia som en underbart unik blandning av vintage och modernt som speglar de gränslösa möjligheterna i vår tid av elbilar, säger Hak-soo Ha som leder interiöravdelbningen hos Hyundai Design Center.

Konceptet ska ha tagit åtta månader att bygga och resultatet är en bil som behåller mycket av orginalets utseende men med nya detaljer. Strålkastarna har till exempel fått samma pixeldesign som hos Ioniq 5 och i fronten fotsätter mönstret i grillen för att skapa en enhet.

På insidan hittas en bred blandning av plysch, läder, trä och borstat stål som ser ut att skapa en lyxig men kanske något kitschig stämning. Bakom ratten breder samma långa skärm ut sig som hos Ioniq 5. Den har fått sällskap av ytterligare en stående skärm i mittkonsolen för att styra infotainmentsystemet samt en ny funktion där skärmen kan användas som pioano. Varför de valde att lägga den nyheten på den stående skärmen är däremot oklart.

Hyundai säger ingenting om drivlinan, bara att den är ”helt elektrisk”. Hur långt bilen kommer på en laddning får vi alltså inte veta. Men om det är samma som hos Ioniq 5 borde konceptet Heritage Series Grandeur kunna ta sig längre tack vare sin lägre kaross.

Bilen ställs nu ut tillsammans med det eldrivna konceptet av Pony i Sydkorea.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-11-12