Elbilen logo Meny

Höjd ränta ger dyrare leasingavtal

Att leasa istället för att köpa sin bil har blivit allt mer populärt de senaste åren. Det gäller inte minst för de som väljer elbil. Strax över hälften av alla nybilsregistreringar 2021 var leasingbilar, men för elbilar var det två av tre.

Enkelt bilägande till en fast månadskostnad utan billån har lockat många. Men när räntan nu stiger visar sig den där månadskostnaden kanske inte vara så fast.

Carl-Eric Stjernvall från konsumentorganisationen M Sverige går därför nu ut och varnar.

– Ingen vet hur dyrt det kan bli. Det är långt ifrån självklart ett bra alternativ att privatleasa en bil idag, säger Carl-Erik Stjernvall som är teknisk rådgivare på Riksförbundet M Sverige.

Problemet är att det oftast är svårt eller omöjligt att avbryta leasingavtalet som löper under flera års tid. Enligt M Sverige har många kunder sett en kostnadsökning på upp till 10 procent i månaden mellan maj och september i år.

Sveriges Radio rapporterar också att antalet anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, kring leasingavtal har ökat med nästan 300 procent jämför med förra året. Orsaken är att kunder känner sig lurade när avgiften höjts för avtal som har marknadsförts med fast månadskostnad.

Det är därför viktigt att läsa avtalet noga. Innehåller det en rörlig ränta höjs den och därmed månadsavgiften när riksbanken nu höjer styrräntan.

– Det finns varken någon transparens i vilket belopp finansbolaget faktiskt köpt bilen för eller vad deras ibland helt egna in-houseräntor baseras på för typ av upplåning. Med finstilta villkor har finansbolagen gjort det möjligt att höja lite hur de vill, säger Carl-Erik Stjernvall.

Ännu har ARN inte beslutat i något fall kring höjd månadskostnad. Enligt M Sverige borde kunder ändå vända sig dit och hänvisa till att villkoren är oskäliga.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-09-26