Annons:

Honda Super One – kompakt eldriven busbil med växlar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

29 okt 2025

Honda e var en på många sätt spännande liten elbil, men någon storsäljare blev den aldrig. u följer den japanska tillverkaren upp med en liknande modell som den här gången kommer med flera annorlunda attribut. Namnet är Honda Super One, en modell som vi fick se bilder på som koncept redan i somras. Formen är […]

Honda e var en på många sätt spännande liten elbil, men någon storsäljare blev den aldrig. u följer den japanska tillverkaren upp med en liknande modell som den här gången kommer med flera annorlunda attribut.

Namnet är Honda Super One, en modell som vi fick se bilder på som koncept redan i somras. Formen är kantig och tar avstamp i de för Japan typiska så kallad kei-cars, mindre bilar med en längd på max 3,4 meter och svaga motorer som därmed ger dem lägre skatt och försäkringskostnader. Super One baseras också på en i Japan redan befintliga eldriveb kei-car kallad N-One e som är just 3,4 meter kort, har en elmotor på 47 kW och en räckvidd på knappt 30 mil.

Hos Super One är längden fortfarande endast 3,4 meter, men i övrigt har saker och ting skruvats upp en del för att öka körupplevelsen. Och då med fokus på att simulera känslan av att köra en bil med bensinmotor. Bland annat hittas simulerade 7växlad låda och motorljud. Med läget Boost Mode ska dessutom vibrationer som hos en bil med bensinmotor simuleras.

Vad som inte avslöjas är hur pass mycket sportigare drivlinan är jämfört med Honda N-One e. Men vi får anta att motorn hos Super One har en högre effekt som motsvarar alla simuleringar än vad som hittas hos N-One e.