Hyundai utmanar Tesla Model 3 Performance – här är Ioniq 6 N

Carl Undéhn

Carl Undéhn

10 jul 2025

Hyundai har idag presenterat sin andra, sportiga eldrivna modell med N-emblem. Busiga Ioniq 5 N följs nu upp med sedanen Ioniq 6 N som har presenterats vid Goodwood Festival of Speed i England. En modell som blir en utmanare till bland andra Tesla Model 3 Performance.

Flera specifikationer känns igen från Ioniq 5 N, som de dubbla elmotorerna med en gemensam effekt på 478 kW (650 hästkrafter) och vridmomentet på 770 Nm. Ioniq 6 N är däremot något snabbare vid sprinten från 0–100 km/h som avklaras på 3,2 sekunder, hos Ioniq 5 N går det på 3,4 sekunder. Tidsangivelserna gäller med Launch Control aktiverat och toppfarten anges till 257 km/h. Prestandan kan jämföras med Tesla Model 3 Performance, som har en effekt på 461 kW, ett vridmoment på 660 Nm och gör 0–100 km/h på 3,1 sekunder.

För att kunna leverera all kraft under längre tid har Ioniq 6 N fått ett nytt batterihanteringssystem kallat N Battery. Hjulupphängning och chassi har modifierats för bättre styrning och utöver det har Ioniq 6 N elektroniskt styrda dämpare som kan anpassas för olika typer av körning. För att lyfta körupplevelsen har bilen N Active Sound+, alltså konstgjorda motorljud av olika slag. Något som känns igen från Ioniq 5 N, och det gör även de simulerade växlarna som hos Ioniq 6 N även har funktionen N Ambient Shift Light, där olika ljus i interiören ska hjälpa till att växla vid rätt tillfälle.

I infotainmentsystemet finns N Track Manager där det går att analysera data från bankörning, men även skapa egna banor. Om fokuset är mer att ha kul än att vara snabbast på banan finns också N Drift Optimizer för att justera bilens beteende vid drifting.

Vanliga Ioniq 6 sticker ut med sina rundade former, som också ger den ett extremt lågt luftmotstånd med ett cD-värde på 0,21. N-versionens inslag i karossen för bättre stabilitet vid höga hastigheter, bland annat i form av den stora spoilern baktill, gör däremot att luftmotståndet här ökar till ett cD-värde på 0,27. Hur lång räckvidden är och vad förbrukningen landar på har ännu inte meddelats. Batteriet är i alla fall på 84 kWh och tack vare plattformen E-GMP och dess 800-voltsteknik kan det laddas med upp till 240 kW och fyllas från 10 till 80 procent på 18 minuter.

Svenska priser och lanseringsdatum har ännu inte meddelats. Vanliga Ioniq 6 kostar från 589.900 kronor.