JAC startar tillverkning av elbil med ”saltbatteri”

Carl Undéhn

Carl Undéhn

28 dec 2023

Den svenska batteritillverkaren Northvolt presenterade nyligen ett eget natriumjonbatteri. Genom att ersätta dyrt litium med billigt salt är det ett alternativ på vägen mot att uppfylla drömmen om batterier som är betydligt billigare än idag.

Med en förhållandevis låg energidensitet ser Northvolt främst att deras natriumjonbatteri ska användas för lagring av grön energi. Först på sikt ser de en möjlighet att använda ”saltbatteriet” för elbilar. Men andra tillverkare väljer att göra det redan nu.

Kinesiska JAC, som bland annat är Volkswagens partner i Kina samt tillverkar NIO:s bilar, började testa prototypen E10X med natriumjonbatteri redan i början av året. Under det nya märket Yiwei har den nu börjat rulla av produktionslinan med ett natriumjonbatteri från kinesiska HiNa.

Batteriet använder så kallad avänder cell to pack-teknik, vilket innebär att cellerna monteras direkt i batteripaketet utan separata moduler. Genom det går det att packa in fler celler för att höja energidensiteten.

Jämfört med dagens litiumjon- och litiumjärnfosfatbatterier är energidensiteten på 120 Wh/kg ändå förhållande vis låg. Med batteriets kapacitet på 25 kWh har den ännu namnlösa modellen heller ingen rekordlång räckvidd. Enigt de tidigare uppgifterna kring prototypen E10X har bilen en räckvidd på drygt 25 mil. Att ladda från 10 till 80 procent ska ta 20 minuter.

Den främsta fördelen ligger i möjligheten att kunna pressa priset på bilen tack vare sitt billigare batteri. Exakt vad prislappen landar på har däremot ännu inte meddelats.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!