Northvolt meddelar framsteg med natriumjonbatterier

Carl Undéhn

Carl Undéhn

21 nov 2023

Forskning och utveckling kring batterier går snabbt framåt. Ett syfte är att ersätta de dyra och även omstridda metallerna som dagens batterier ofta innehåller. Svenska batteriutvecklaren Northvolt meddelar nu att de har tagit fram ett natriumjonbatteri där litium ersätts med ett salt kallat ”preussiskt vitt”.

Utöver det är batteriet fritt från metallerna nickel, mangan och kobolt samt grafit som hittas hos dagens vanliga NMC-batterier. Något som både gör batteriet betydligt billigare att tillverka och Northvolt mindre beroende av import.

Natriumjonbatterier är ingen nyhet i sig. Men problemet är den ofta låga energitätheten jämfört med både NMC- och de allt vanligare LFP-batterierna som också de saknar kobolt och nickel. Northvolt säger att deras natriumjonbatteri har en energidensitet på 160 Wh/kg, vilket kan jämföras med litiumjonbatterier som idag har en energidensitet på omkring 200 Wh/kg.

Världens största batteritillverkare CATL arbetar också de på natriumjonbatterier. I början av året lämnade de in ett patent på en ny generation som uppgavs ha en rekordhög energidensitet på 200 Wh/kg.

Northvolt har utvecklat sitt natriumjonbatteri vid sin forskningsanläggning i Västerås i samarbete med föetaget Altris. Redan nästa år väntas de första testbatterierna med tekiken kunna levereras till kunder. Men det handlar då inte om biltillverkare och det kommer dröja innan vi får elbilar med ”saltbatterier”.

Enligt Northvolt handlar det i första hand om batterier för lagring av grön energi, då främst i Indien, Mellanöstern och Afrika. På sikt tänker sig Northvolt nya generationer av sitt natriumjonbatteri som då ska kunna användas till eldrivna fordon.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!