Jeep Avenger är en framhjulsdriven ”äkta Jeep”
Carl Undéhn
18 okt 2022
Under veckan pågår bilsalongen i Paris. Elbilen är på plats och ett större reportage med nyheter och intryck kan n ni läsa i nästa nummer.
En av alla tillverkare som tagit sig till Paris är Jeep som som nu satsar stort på elektrifiering.
2030 ska Jeep sälja endast eldrivna modeller i Europa och fyra elbilar är på gång. Först ut är den kompakta elsuven Avenger som nu har officiell premiär i Paris.
Den strax över fyra meter långa elsuven har ett batteri på 54 kWh vilket ska ge en räckvidd på upp till 40 mil, men officiella WLTP-siffror finns ännu inte. Även om Jeep framhäver att deras bilar är till för hårda tag i naturen trycker de även på att Avenger beräknas ha en räckvidd på 55 mil vid stadskörning. Förbrukningen anges till 1,57 kWh per mil.
Vid en snabbladdare kan den ladda med upp till 100 kW, vilket är en ganska låg effekt idag. Att ladda från 20 till 80 procent ska då ta 24 minuter. Toppfarten är 150 km/h och 0-100 km/h tar 9 sekunder.
Insidan känns både modern med digital instrumentering och en liggande infotainmentskärm, men även en rad med fysiska knappar under den för snabb tillgång till grundläggande funktioner.
Med elbilsatsningen vill Jeep använda sin erfarenhet kring fyrhjulsdrift för att bli ledande på elsuvar. Det klassiska emblemet ”4×4” blir med eldrift i stället ”4xe”.
– Elektrifieringen öppnar enorma möjligheter för Jeep. Vi kan kombinera vårt kunnande kring fyrhjulsdrift med elmotorns alla fördelar som direkt vridmoment, säger Jeep-chefen Christian Meunier.
Avenger är däremot framhjulsdriven och motorn fram bjuder på 156 hästkrafter och ett vridmoment på 260 Nm. Trots avsaknaden av 4×4 – eller snarare 4xe – lovar Christian Meunier att det är en äkta Jeep.
– Den är byggd på eCMP-plattformen och har ett helt nytt batteripaket. Markhöjd är samma som en Renegade, bäst i segmentet. Trots framhjulsdriften har den lägen för att köra i snö, lera, vatten samt eko-läge och annat. Totalt sex olika körlägen och även hill descent control för att köra ned för branta sluttningar. Så det är verkligen en äkta Jeep, säger han.
Att det även kommer en fyrhjulsdriven Avenger är också troligt. Under mässan i Paris visades redan ett koncept på just det upp med högre markfrigång, mer plastskydd och tuffare utseende.
När han visar runt Avenger pekar han på plastskydden som sträcker sig runt hela nederdelen av karossen.
– Det sticker ut litegrann från karossen för att kunna ta upp stötar och skydda karossen. Men en Jeep kan så klart även ha några ärr i karossen, skrattar han.
Leveranserna är planerade att dra i gång i slutet av mars nästa år och bilen kommer till hela Europa. Exakt när lansering sker i Sverige kan han inte svara på.
Priset är ännu inte satt. Christian Meunier säger att de siktar på 30 000 Euro, omkring 325 000 kronor. Det är däremot efter de olika former av klimatbonus som finns i flera länder. På en informationsskylt bredvid bilen i Jeeps stånd på mässan angavs priset till 39 500 Euro, omkring 430 000 kronor.