Kia visar designen på elsuven EV9

Carl Undéhn

Carl Undéhn

14 mar 2023

Nästa elbil från Kia efter EV6 är den större, sjusitsiga elsuven EV9. Premiären sker senare i mars och först då får vi veta tekniska detaljer som räckvidd och effekt. Snabb laddning tack vare plattformens 800-voltsteknik är i alla fall säkert.

Och inför premiären släpper nu Kia bilder av designen på både utsidan och interiören.

De boxiga formerna från konceptbilen som visades redan i slutet av 2021 hänger med till produktionsbilen. Karossens räta linjer borde ge gott om plats för huvudet även för de som sitter på den tredje raden.

Med EV6 lanserade Kia sin nya designfilosofi ”Opposites United” som de spinner vidare på och tar några steg längre hos EV9. Med geometriska former ska Kia EV9 bjuda på ett självsäkert, naturligt och modernt utseende.

Kia vill att designen ska ge elsuven en ”aura av robust kapacitet för alla förhållanden”. Robustheten framhävs extra av de stora hjulhusen, men hur stora fälgarna är nämns inte.  

Hur det verkligen står till med off road-egenskaperna får vi veta först när vi provkört bilen. Eller i alla fall när de tekniska detaljerna släpps.

I fronten hittas en digital ljusgrill som bildar Kias så kallade ”Digital Tiger Face” med vertikala strålkastare. Den platta fronten övergår i en hög motorhuv som fortsätter i en linje utmed dörrsidorna. Först i slutet innan bagageluckan bryts linjen med en knick uppåt. Runtomsikten hos EV9 borde med det vara bättre än hos många andra elsuvar idag.

På insidan lovas goda utrymmen tack vare en lång hjulbas. Hur lång avslöjas inte, däremot att stolarna på första och andra raden kan fällas ned i ett relaxläge. Stolarna på andra raden ska också gå att rotera för att kunna sitta mitt emot de längst bak.

Kia EV9 kommer erbjudas med sex eller sju säten och den tredje raden verkar inte vara utformat som ett ”nödsäte”. Det kommer också med mugghållare och möjligheten att ladda till exempel mobilen.

På bilderna får vi däremot bara se framsätet som ser lyxigare och mer ombonat ut än hos det mindre syskonet Kia EV6. Från ratten in till mitten av instrumentbrädan breder en liggande skärm på 12,3 tum ut sig.

Antalet fysiska knappar har minimerats och under skärmen finns touchknappar som ser ut att vara integrerade direkt i instrumentbrädan. Volymen kan ändras med ett litet scrollhjul som sitter över några av de få verkligt fysiska knapparna för klimatanläggningen.

Resten av detaljerna kring bilen, när den kommer hit och eventuellt vad den kostar får veta i slutet av mars.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!