Annons:

Kia visar EV5 WKNDR – mellanklassuv för tuff terräng

Carl Undéhn

Carl Undéhn

24 nov 2025

Vi var nyligen över i Sydkorea för att provköra Kia EV5, en ny mellanklassuv och ni kan läsa mer om våra intryck av den här. En detalj som nämns i reportaget är att de stiliga fälgarna som satt på bilen under provkörningen inte kommer till Sverige, men det går att välja mellan andra alternativ på […]

Vi var nyligen över i Sydkorea för att provköra Kia EV5, en ny mellanklassuv och ni kan läsa mer om våra intryck av den här. En detalj som nämns i reportaget är att de stiliga fälgarna som satt på bilen under provkörningen inte kommer till Sverige, men det går att välja mellan andra alternativ på 18 eller 19 tum.

Men det finns plats för större fälgar, för under Guangzhou Auto Show i Kina har Kia nu presenterat en terrängversion av EV5 som fått namnet Kia EV5 WKNDR. Den står på terrängdäck på 20 tum för att kunna ta sig fram bättre på obekväma vägar. Kring däcken har hjulhusen breddats och utöver det hittas nya stötfångare fram och bak samt räcken på taket för ett tuffare utseende.

På insidan möts vi av en ny, åttakantig ratt samt gula inslag i interiören som utgörs av en stor andel återvunna material. Baksätet kan fällas eller plockas ut helt för att kunna sova i bilen. Under campingen går det att plocka loss delar av inredningen och karossen för att till exempel använda en del från bakluckan som campingbord eller strålkastaren baktill som lykta. Navigering har utrustats med en knapp som direkt ska ge förslag på turer ut i den kringliggande naturen med tips på besöksmål. Och som vanliga EV5 och övriga modeller från Kia på E-GMP-plattformen kommer även WKNDR-versonen med Vehicle to Load (V2L) för att kunna ladda och driva prylar med högvoltsbatteriet.

Någon information om drivlina och batteri bjuds det inte på. En kvalificerad gissning är att EV5 WKNDR baseras på den fyrhjulsdrivna versionen av Kia EV5 som lanseras i Sverige nästa år. Både den och den framhjulsdrivna versionen med en effekt på 160 kW (218 hästkrafter) har ett batteri på 81,4 kWh som ger en räckvidd på upp till 53 mil.

Om konceptet Kia EV5 WKNDR kommer ut som i en serieversion återstår att se. Tidigare har Kia visat WKNDR-versioner av elsuven EV9 och minibussen PV5. Den vanliga versionen av Kia EV5 kostar från 553.900 kronor.