/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F03%2FBYD_Explorer_01.jpg)
Kinesiska bilmärken växer i Europa – men inte överallt
Carl Undéhn
9 jun 2025
På kort tid har vi fått en rad nya bilmärken från Kina på den svenska och europeiska marknaden. Och oftast handlar det om elbilar. Med teknikskiftet ser de nya aktörerna en chans att slå sig in bland konkurrensen från de redan etablerade europeiska tillverkarna. I år räknar analytiker med att det kommer säljas 250.000 kinesiska elbilar i Europa och 2024 uppgick deras marknadsandel för elbilar på kontinenten till tio procent.
Räknas både elbilar och hybrider in registrerades det under årets första kvartal nästan 145.000 bilar från kinesiska tillverkare i Europa, enligt siffror från analytikern Matthias Schmidt. Bland de många nya aktörerna går MG enligt siffrorna bäst. Även Byd växer och tar allt mer marknadsandelar, men mest växer Chery.
Och det är framförallt i Storbritannien, Spanien och Italien som de kinesiska tillverkarna lyckas sälja flest bilar. Minst genomslag har de kinesiska tillverkarna fått på de tyska och franska marknaderna. Marknadsandelarna där ligger på 1,6 respektive 2 procent. Tyska och franska kunder föredrar – inte helt oväntat – bilar från sina inhemska tillverkare. Bland de etablerade tillverkare som pressas hårdast av utmanarna från Kina hittas Fiat, Ford och Opel.