Klarspråk från VW-chefen: ”Eldrift är framtiden”
Carl Undéhn
7 mar 2024
Volkswagen ska spara över 100 miljarder kronor till 2026 genom mer effektiva inköp, sänkta personalkostnader och mer användning av simuleringar när bilar testas. Men allra viktigast är att ställa om till en mer effektiv tillverkning. Det var också temat för ett internt möte hos Volkswagen, enligt uppgifter till tidningen Business Insider.
Vid det ska märkeschefen Thomas Schäfer har lyft något som alla känner till väl, nämligen att Volkswagenkoncernen är ett tungrott företag med beslut som fattas på många olika nivåer. Något som inte får vara en ursäkt för att inte kunna snabba upp processerna.
– För många av de nya märkena är det inte så. De har ett varumärke, en plattform – och sätter tre karosser på den, uppges Thomas Schäfer ha sagt till de anställda.
Och när det kommer till vägen framåt ska han ha haft ett tydligt budskap.
– Eldrift är framtiden. Det går inte att komma ifrån, citeras han från mötet.
Dels för att elbilar fortsätter att växa starkt på den för Volkswagen viktiga marknaden Kina. Och dels för att märket måste fördubbla försäljningen av elbilar redan nästa år för att inte tvingas betala miljardbelopp i böter i Europa på grund av skärpta utsläppsregler.
Med sparpaketet vill Volkswagen också nå det tidigare fastlagda målet om att öka vinstmarginalen från dagens 3,4 procent till 6,5 procent år 2026. Något som för tillfället ser ut att vara en utmaning när det kommer till försäljningen av elbilar. På frågan om företaget gör vinst på eldrivna modeller ska svaret ha varit ”Ja, men bara knappt”.
Det ska också ha kommit fram att arbetet med att ta fram en elbil som är ännu mindre och billigare än kommande ID.2all går under projektnamnet ”Amsterdam”. Genom att pressa priset på framförallt battrrierna ska den kunna säljas till ett pris från 20.000 euro, omkring 220.000 kronor.