Klart – då kommer VW:s uppdaterade elbilsplattform

Carl Undéhn

Carl Undéhn

25 sep 2023

2026 var tanken att Volkswagen skulle ersätta dagens elbilsplattform MEB med en ny, koncernövergripande och tekniskt mer avancerad plattform kallad SSP. Men den har skjutits på framtiden och kommer tidigast 2029.

För att överbrygga det meddelade Volkswagen förra året att nuvarande MEB i stället ska vidareutvecklas till MEB+. Rent konkret lovas då längre räckvidd och snabbare laddning på upp till 200 kW. Nu får vi också veta när det är dags att lansera modeller med den uppdaterade tekniken.

Längre räckvidd och snabbare laddning lovas med MEB+

2025 införs MEB+ som då ska öka både räckvidden och effektiviteten med 10 procent jämfört med idag, enligt Volkswagen.

Vi får också veta att de första modellerna på MEB+ blir koncernens ”folkelbilar”, alltså Volkswagen ID.2all, Cupra Raval och Skodas ännu namnlösa modell som alla uppges få ett pris från 25.000 Euro.

Med MEB+ ska batteriet gå att ladda på 20 minuter, men det nämns inte om det då handlar om från 10 till 80 procent som Volkswagen brukar ange laddtiden för. Intressant är uppgiften om att den snabbare laddning blir möjlig tack vare koncernens nya enhetscell och att den kommer använda så kallad ”Cell2Pack”-teknik.

ID.2all blir en av de första modellerna att använda MEB+

Med det packas cellerna direkt i batteripaketet utan användning av olika moduler. Det gör det möjligt att få plats med fler celler och därmed höja batteripaketets energidensitet.

Volkswagens enhetscell är tänkt att användas i alla koncernens volymmodeller. Just volym är ledordet, och genom masstillverkning av celler hoppas Volkswagen kunna pressa priset på kommande eldrivna modeller.

Med ”Modular Electric Drive Matrix”, eller kort MEB, har Volkswagen sedan 2020 lanserat en rad eldrivna byggda på sin plattform framtagen helt för elbilar. Med det var Volkswagen tidigt ute bland de stora tillverkarna, där flera andra valde en lösning att anpassa teknik för fossilbilar till eldrift.

Men konkurrensen har både hunnit ikapp och i vissa fall gått om. Bland annat Hyundai/Kia som med sin 800-voltsteknik erbjuder elbilar som laddar betydligt snabbare. Även andra tillverkare står i startgroparna att lansera dedikerade elbilsplattformar.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: