Kommande modeller från Polestar får Vehicle to Load

Carl Undéhn

Carl Undéhn

25 aug 2022

Nissan Leaf kunde dela med sig av strömmen i batteriet redan 2019. Men hos övriga tillverkare var det först med lanseringen av Kia EV6 och Ioniq 5 som tekniken började letade sig i fler modeller. Volkswagen satsar också stort på att deras elbilar i framtiden ska bli en integrerad del av elnätet där bilens batteri används som mellanlagring.

Nu bekräftar Polestars chef Thomas Ingenlath att Vehicle to Load är något som kommer att finnas även i deras kommande modeller. Genom det menar han att en parkerad Polestar inte längre tar upp plats på gatan utan blir en del av omställningen till förnyelsebar energi.

– Batteriet som vi har där kommer att vara en viktig del av framtidens energilösning eftersom det behövs som buffert, sa han till sajten Techcrunch under ett event vid Monterey Car Week i Kalifornien.

Med sol- och vindenergi uppstår överskott av el när solen skiner och vinden blåser. För att kortsiktigt kunna lagra det är batterier en lösning där elbilar väntas spela en allt viktigare roll.

Även den som har solcellspaneler kan använda sin elbil som mellanlagring under dagen för att driva husets prylar under natten.

I slutet av förra året meddelade Polestars amerikanske chef att företaget utvecklar ett batteripaket tillsammans med Lotus, som också ingår i Geelykoncernen. Det ska få ett 800-voltssystem för att kunna ladda snabbt och sades också vara förberett för Vehicle to Load.

Då var det däremot oklart till hur långt in i framtiden lanseringen av det nya batteripaketet var planerat.

Enligt Thomas Ingenlath kan vi vänta oss att se det i nästa generation av modeller – vilket alltså borde innefatta modeller från Polestar 3 som ska premiärvisas 3:e oktober och lanseras nästa år.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!