Kommentar: valet i Tyskland kan påverka riktningen för landets bilindustri

Carl Undéhn

Carl Undéhn

28 sep 2021

Diskussionerna om hur Tysklands nästa regering kommer att se ut är i full gång efter söndagens val där.

Som Europas viktigaste ekonomi och kontinentens största bilindustri är det naturligtvis något som kan få stor påverkan även för biltillverkningens framtid. I synnerhet då tysk biltillverkning är en viktig maktfaktor som skapar tiotusentals jobb i landet.

Vem som bestämmer i Berlin påverkar också vilken riktning Volkswagen, Mercedes och BMW tar på sina elbilssatsningar de närmsta åren. Något Volkswagenchefen Herbert Diess passade på att understryka genom att publicera en lista på tio punkter som Volkswagen anser bör ingå i koalitionsförhandlingarna.

Frågan nu är om regeringen kommer ledas av socialdemokraterna SPD eller det konservativa CDU. Oavsett vem det blir innebär valresultatet att det krävs ytterligare två partier för att bilda regering. Och de två är med största sannolikhet partierna De Gröna och det liberala FDP.

I valrörelsen spelade klimatfrågan en viktig roll och alla partier – bortsett från det högerextrema AfD – gjorde sitt bästa för att positionera sig med lösningar som kombinerar välstånd med en grön framtid.

Framtiden är fossilfri – vägen dit olika

Bilens roll i det varierar ändå en hel del mellan partierna. Med en regering ledd av socialdemokraterna kommer omställningen till eldrift få en skjuts framåt. Enligt dem är det tydligt att framtiden är eldriven och 2030 ska det finnas 15 miljoner elbilar i Tyskland. Landets bilindustri ska enligt socialdemokraterna behålla sin ”ledande position”.

Blir det i stället konservativa CDU som tillsätter kanslerposten är förbränningsmotorn däremot inte uträknad. Också de vill se en omställning till eldrift, men också satsa stort på syntetiska drivmedel – något som bland annat Porsche satsar på tillsammans med Siemens med en anläggning i Chile.

De konservativa har också satt upp tydligast mål vad gäller utbyggnaden av laddinfrastruktur. Det ska byggas ut så att ”möjligheten att ladda blir en orsak till att byta till elbil” och snabbladdare ska finnas tillgängliga ”inom tio minuter”. Dessutom är det redan beslutat att det ska bli enklare att betala med betalkort vid alla laddare i Tyskland från 2023.

Det är alla saker som även vi svenskar på semesterresa i Europa kan dra nytta av.

Koalitionspartners inställning till eldrift avgörande

Men då varken SPD eller CDU kan bilda regering på egen hand kommer också koalitionspartnernas inställning till bilens framtid spela en viktig roll. De Gröna fick 14,8 procent av rösterna, vilket är en ökning med 5,9 procentenheter jämfört med förra valet. Valframgången överskuggas ändå av att förväntningarna var höga, inte minst efter att partiet låg på över 20 procent vid opinionsundersökningarna för några månader sedan.

Men faktum kvarstår att de gröna nästan säkert kommer ingå i den kommande regeringskoalitionen som måste pusslas ihop med tre partier. Och det som en stark röst.

Inte helt oväntat trycker De Gröna på mest för en omställning till eldrift och de gör det med en hel del förslag som känns igen från Sverige. Bland annat vill de införa ett bonus malus-system och även ge stöd för konvertering av befintliga bilar till eldrift. Laddinfrastrukturen ska byggas ut och från 2030 vill partiet endast tillåta nyregistrering av utsläppsfria personbilar.

Hur De Grönas mål ska förenas med den tredje nästan säkra koalitionspartnern, det liberala FDP, är svårt att se. Partiet vill se en ”framåtblickande” transportpolitik, men inte lägga alla ägg i en korg. I stället föreslår de en öppen och teknikoptimistisk framtid där tiden får utvisa vad som slår igen.

Därför ska inte staten främja en viss teknik och dagens stöd på upp till 9 000 Euro för den som köper elbil vill de skrota.

Däremot vill FDP se mer satsningar på utveckling av självkörande system, något som tyska biltillverkare sedan nyligen har mer möjligheter till att testa i verkliga situationer genom ändrade lagar.

Förhandlingarna började nästan direkt efter att vallokalerna stängde på söndagkvällen. Med de många olika ståndpunkterna, inte minst vad gäller bilens framtid, lär de hålla på ett bra tag till. Med lite tur vet vi vem som bestämmer i Berlin lagom till jul – och vad det innebär för Europas största bilindustri.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!