Lång räckvidd fortsatt viktigt för svenska elbilsförare

Carl Undéhn

Carl Undéhn

19 jul 2023

Lucid Air tar sig upp till 88 mil på en laddning. NIO ska snart börja erbjuda sina modeller med ett batteri på 150 kWh för 100 mils räckvidd. I alla fall enligt den mer förlåtande kinesiska körcykeln. Och Toyota har lovat lansera elbilar med solid state-batterier som också de ska ta sig över 100 mil mellan laddstoppen.

Räckviddsracet mellan tillverkarna ser ut att fortsätta. Men behövs verkligen så lång räckvidd? Vad som i alla fall behövs för att uppnå det är stora batterier. Vilket kostar både pengar och resurser vid framställningen. Bland andra batteriutvecklaren StoreDot som vill lansera batterier med ultrasnabb laddning, XFC, menar att deras teknik tar bort behovet av lång räckvidd och stora batterier.  I ett första steg ska deras batterier kunna ladda 16 mils räckvidd på fem minuter. Till 2032 ska tiden kortas till endast två minuter.

Men än så länge ser räckvidd ut att vara ett viktigt kriterium vid köp av en elbil. Det visar en ny undersökning från Sifo, som gjorts på uppdrag av det norska laddboxföretaget Zaptec. Som ett resultat av det visar undersökningen att räckviddsångest ännu är ett tema för de som idag kör elbil. I undersökningen där 1 052 personer tillfrågats svarar 90 procent att lång räckvidd per full laddning är något de värderar högt. Nätan lika många, 83 procent, efterfrågar fler offentliga laddpunkter.

– Resultatet i den här undersökningen visar tydligt att infrastrukturen för laddning av elbilar behöver byggas ut ännu mer i Sverige. Räckviddsfrågan är också avskräckande för nya tänkbara elbilsköpare: 15 procent av de som inte äger en laddbar bil svarar att det främsta skälet är de långa avstånden mellan laddstolparna på vägarna, säger Axel Philipson som är vd på Zaptec Sverige.

Inte helt oväntat efterfrågas också en enklare process vid själva laddningen. Kortbetalning förekommer idag, men ännu är det oftast olika appar eller laddbrickor som krävs för att kunna starta laddningen. 56 procent av de tillfrågade svarar att de föredrar att kunna ladda utan behov av att använda en app.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!