Längre räckvidd och kortare laddstopp för Ford E-Transit

Carl Undéhn

Carl Undéhn

23 apr 2024

När Ford lanserade eldrivna E-Transit 2022 visade det sig att de hade gjort mycket rätt. Med lagom mycket innovation för att vana förare ändå skulle känna igen sig i den eldrivna versionen, uppkopplade tjänster och en räckvidd på drygt 30 mil – vilket var mer än många konkurrenter då. Något som enligt Ford gjort E-Transit till Europas mest sålda eldrivna skåpbil.

Men tiden springer ifatt. Och för att möta det uppdaterar Ford nu E-Transit med den nya versionen Extended Range. Som det låter innebär det längre räckvidd och för det erbjuds E-Transit nu med ett större batteri på 89 kWh som ger en räckvidd på 40,2 mil. Även effekten vid snabbladdning har höjts från tidigare 115 kW till att nu vara upp till 180 kW. Med det tar det 28 minuter att ladda från 10 till 80 procent. Ett laddstopp på tio minuter ska också räcka för att klämma in 11,6 mils räckvidd. Även ombordladdaren har uppdaterats från 11 till 22 kW och värmepump är nu standard.

Ford E-Transit går nu också att få som minibuss från fabrik.

Som tidigare erbjuds även uppdaterade E-Transit i olika längdutföranden och påbyggnader på chassit. Nyttolasten är på upp till 1.814 kilo med enkelhytt och dragvikten på 750 kilo. Den som hellre vill transportera människor kan också få E-Transit som minibuss från fabrik. Beroende på konfigurering av insidan har den då plats för upp till 15 personer.

Priser har ännu inte meddelats, men Ford börjar ta emot beställningar senare i år och räknar med att leveranserna drar igång under 2025.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: