Elbilen logo Meny

Lightyear smygvisar nästa volymmodell Lightyear 2

Med solceller i karossen, en extremt aerodynamisk form och energisnåla elmotorer vid varje hjul är Lightyear 0 från grunden skapad för effektivitet. Med ett förhållandevis litet batteri på 60 kWh är räckvidden ändå 62,5 mil enligt WLTP.

Sprungen ur ett projekt vid Eindhovens tekniska högskola i Nederländerna står det unga företaget Lightyear nu i startgroparna med att få i gång tillverkningen hos finska Valmet.

Priset är däremot högt, 2,5 miljoner kronor, och Lightyear 0 kommer endast tillverkas i 946 exemplar.

Men den innovativa tekniken, som bland annat lockat svenska Koenigsegg att investera i företaget, ska kring 2025 mynna ut i den mindre och betydligt billigare volymmodellen Lightyear 2.

Nu bjuder Lightyear på några bilder på den kommande bilen. Samtidigt meddelas att det tidigre riktpriset på 30 000 Euro har stigit till 40 000 Euro, omkring 440 000 kronor. Även det är förhållandevis billigt och en betydligt lägre summa än de 2,5 miljoner kronor som Lightyear 0 kostar.

Hur mycket mindre än den 5,08 meter långa Lightyear 0 som nästa modell blir nämns inte. Men precis som sitt större syskon kommer den få solceller i karossen som också här får en form för minimalt luftmotstånd.

Bilderna tyder på att Lightyear 2 kan bli något mer högbyggd och enligt företaget ska den få markfrigång som en suv.

Jämfört med andra elbilar på marknaden ska Lightyear 2 bli bättre på i princip allt. Hälften mängd utsläpp sett till bilens hela levnad, lägre driftkostnader och tre gånger mindre behov att ladda.

Hur stort batteri de tänker sig i Lightyear 2 nämns däremot inte. Men solcellerna ska göra att den mindre Lightyear 2 får en räckvidd på upp till 80 mil. Kortare resor ska vara möjliga enbart med energi från solcellerna. Lightyear går så långt att de väljer att beskriva bilen som ”oberoende av elnätet”.

Om det även gäller på våra breddgrader och vintertid återstår att se. Men då bilen utvecklas i Nederländerna och inte under södra Kaliforniens gassande sol ger det ett litet hopp om att Lightyear kanske ändå kan leva upp till en del av vad de lovar.

Det går nu att skriva upp sig på en intresselista för att kunna bli en av de första att förboka bilen.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2023-01-05