Lilla Inster ger stor effekt – nu Hyundais mest sålda elbil i Tyskland

Carl Undéhn

Carl Undéhn

5 aug 2025

Med Inster lanserade Hyundai en liten och på många sätt charmig elbil på marknaden. Om den också är värd sitt pris från 299.900 kronor kan ni läsa i vårt test av Inster här. Sedan lanseringen tidigare i år har den hittills inte blivit någon storsäljare på den svenska marknaden. Enligt siffror från Mobility Sweden har […]

Med Inster lanserade Hyundai en liten och på många sätt charmig elbil på marknaden. Om den också är värd sitt pris från 299.900 kronor kan ni läsa i vårt test av Inster här. Sedan lanseringen tidigare i år har den hittills inte blivit någon storsäljare på den svenska marknaden. Enligt siffror från Mobility Sweden har det fram till sista juli registrerats 80 exemplar av Inster.

lwhb.cmd.push(function() {lwhb.loadAd({tagId: "elbilen_panorama-1"});});
lwhb.cmd.push(function() {lwhb.loadAd({tagId: "elbilen_mobil-1"});});

191 cm långe redaktör Joakim Dyredand sitter förbluffande bra ”bakom sig själv” i lilla Inster. Till och med lårstöd finns och ryggstödet är ställbart.

På andra marknader i Europa ser den ut att ha tagits emot bättre. I Tyskland, till exempel, där lilla Inster var den bäst säljande eldrivna modellen från Huyndai under årets första sex månader. I rena siffror handlar det ändå om ganska få bilar, 5.173 exemplar, med tanke på hur stor den tyska bilmarknaden är.

Totalt sålde Hyundai 12.981 elbilar i Tyskland under årets första sex månader, vilket är en ökning med 55 procent. Med det följer den koreanska tillverkaren ökningen av elbilar i Tyskland under de senaste månaderna. Då efter att försäljningen av elbilar där rasade under förra året. Som kontinentens största marknad för bilar gjorde det att ökningen av elbilar bromsades in i hela Europa.