Lucid Motor-chefen förutspår kortare räckvidd i framtidens elbilar
Carl Undéhn
16 nov 2021
Lucid Motors har nyligen börjat leverera sin första modell Lucid Air från fabriken i Arizona. Årsproduktionen är idag 34 000 bilar om året, men nu meddelar företaget att takten ska skruvas upp till 90 000 bilar till slutet av 2023.
När Lucid Motors nu ger sig in i kampen om elbilskunder gör de det med imponerande teknik. Lucid Air bjuder bland annat på 900-voltsarkitektur för extremt snabb laddning och kombinationen av låg energiförbrukning och ett stort batteri på 118 kWh ger bilen en räckvidd på över 80 mil, enligt amerikanska myndigheten EPA:s mätning.
Men när Lucid Motors grundare Peter Rawlinson blickar framåt tror han inte att lång räckvidd kommer vara något viktigt argument för att sälja elbilar i framtiden. Enligt Peter Rawlinson kommer vi då snarare se bilar med kortare räckvidd än idag. Orsaken menar han är att elbilar kommer bli billigare och att alla kommer ladda hemma.
– Om 50 eller 60 år kan det hända att elbilars räckvidd faktiskt är mindre. Det kommer inte finnas dagens psykologiska paranoia av ett beroende av offentliga snabbladdare. Och hemmaladdning är dessutom bättre för batteriet, säger han i en intervju med elektronikmagasinet IEEE Spectrum.
Det är en blick långt in i framtiden. Och med tanke på att Lucid Motors lanseringsmodell Lucid Air Dream Edition har ett pris på omkring 1,5 miljoner kronor är det knappast en modell som riktar sig till den breda massan.
Att billigare elbilar direkt även ger kortare räckvidd är däremot inte självklart. Batterierna utgör en stor del av priset, men med fortsatt utveckling och större volymer hoppas biltillverkare kunna sänka priset och behålla eller rent av förbättra dagens räckvidder.
Peter Rawlinson anser däremot att det sätts för stort hopp kring utvecklingen av batteritekniken. Han pekar särskilt ut sin tidigare arbetsgivare Tesla och deras omtalande nya generation av batterier som kallas 4680, efter måtten på cellerna.
Fördelen ligger enligt honom i paketeringen som möjliggör fler celler i ett batteripaket, men att tekniken inte är någon revolution när det kommer till utveckling av kemin.
– Jag tror att det finns en fördel med att gå över till större format. Det skulle minska det interna motståndet, och det är ett värdefullt steg framåt. Men folk ser 4680 som ett stort genombrott och det är en fantasi, säger han i intervjun.