Lucid arbetar på tre billigare modeller – men ingen kombi
Carl Undéhn
22 aug 2024
Amerikanska Lucid Motors följer snart upp sin lyxiga sedan Lucid Air med den minst lika lyxiga elsuven Gravity. Men chefen Peter Rawlinson har tidigare sagt “Jag gör inte det här för att bygga dyra bilar som bara rika har råd med” och flera gånger antytt att Lucid Motors även planerar en billigare modell, som med en prislapp från 50.000 dollar kommer kosta ungefär hälften av Lucid Air och Lucid Gravity. Det bekräftades tidigare i år, men mer än att arbetet går under namnet “Project MIdsize”, är tänkt att lanseras 2026 och att det handlar om en elsuv av samma storlek som Tesla Model Y fick vi inte veta.
Men det verkar inte vara den enda, lägre prissatta modell som företaget arbetar på. Enligt designchefen Derek Jenkins innefattar “Project Midsize” ytterligare två modeller. Vid sidan av den bekräftade elsuven väntas Lucid Motors även arbeta på en mellanklassedan. Vad den tredje modellen är för något är oklart. Men i samtal med sajten CarBuzz säger Derek Jenkins i alla fall att det inte handlar om en kombi. Även om han personligen gillar biltypen och menar att stora Lucid Air skulle kunna utgöra grunden till en bra kombi.
– Visst har vi utforskat det. Air är ett bra format för det, men jag tror inte att vi kan motivera det framöver, åtminstone inte nu. Men vet du vad? Det är till och med i Europa ett döende segment, säger han.
Lucid Motors säljs för närvarande inte på den svenska marknaden. Flera gånger tidigare har det antytts att en lansering är på väg och förra året började sedanen Lucid Air att säljas i Norge. Vi har kollat in modellen där och undersökt om den över 1,90 meter långa Joakim Dyredand lyckas klämma sig in i bilens frunk. Hur den saken gick kan ni se en video av här.
Under bilsalongen i Genève i våras meddelade chefen för Lucid Motors till Elbilen att en lansering av märket är på gång även i Sverige.
– Vi pratade faktiskt om den svenska marknaden igår, att vi vill komma till den så snart som möjligt. Så Sverige är prioriterat, men vi måste nu fokusera på de marknader där vi finns idag, sa Peter Rawlinson.