Nytt miljardregn över förlusttyngt Lucid Motors

Carl Undéhn

Carl Undéhn

26 mar 2024

Det är inte billigt att starta ett nytt bilmärke. Då är det bra att ha investerare med en stor plånbok. Till exempel den saudiarabiska investeringsfonden Public Investment Fund, PIF. Den äger redan 60 procent av Lucid Motors som nu meddelar att PIF skjuter till ytterligare en miljard dollar, omkring 10,5 miljarder kronor.

Rent konkret handlar det om att Ayar Third Investment Company, ett dotterbolag till PIF, köper nyskapade preferensaktier till ett värde av en miljard dollar, med möjligheten att kunna omvandla dem till 280 miljoner aktier i Lucid Motors. Så sent som förra sommaren gick PIF in med 1,8 miljarder dollar i Lucid Motors.

– Vi är mycket glada över att få detta starka, fortsatta stöd från PIF, när vi arbetar för att befästa vår plats som världens ledande teknikföretag inom elbilar, säger Lucid Motors grundare och vd Peter Rawlinson i ett uttalande.

Nya modellen Gravity är planerade att lanseras i år.

Med det nya kapitalet hoppas företaget kunna lansera sin nästa modell Gravity senare i år. Till skillnad från första modellen Air som är en fem meter lång och slimmad sedan är Gravity en sjusitsig elsuv. Gemensamma nämnare är att båda bjuder på en hög nivå av lyx, en effektiv drivlina för lång räckvidd samt snabb laddning med 250 kW tack vare ett 900-voltssystem.

De nya pengarna från PIF kan behövas då Lucid Motors dras med stora förluster. Under 2023 gick företaget back 2,8 miljarder dollar. Totalt byggdes det 8.428 exemplar av Lucid Air, varav 6.001 levererades till kund.

Lucid Air säljs ännu inte i Sverige. På den europeiska marknaden finns sedanen ännu endast i Tyskland, Nederländerna och nu senast även i Norge. Där den kostar Lucid Air från 950.000 norska kronor, vilket mostvarar drygt 936.000 svenska kronor. När märkets nästa modell Garvity visades upp under bilsalongen i Geneve nyligen frågade vi grundaren Peter Rawlinson om när vi kan få se märket på våra vägar.

– Vi pratade faktiskt om den svenska marknaden igår, att vi vill komma till den så snart som möjligt. Så Sverige är prioriterat, men vi måste nu fokusera på de marknader där vi finns idag, svarade Peter Rawlinson.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: