Luleå testar ”solcellshybridbussar” med teknik från Sono Motors

PUBLICERAD: 2022-10-10

Det blev ingen tillverkning av solcellsbilen Sion hos Nevs i Trollhättan. Det tyska start up-företaget Sono Motors valde till slut i stället finska Valmet, där Sion är tänkt att börja byggas nästa år.

Men nu kommer en del av tekniken från bilen Sion till Sverige genom ett unikt pilotprojekt i Luleå. Sex stadsbussar där utrustas med solceller som Sono Motors tagit fram för lastbilar och bussar.

Under testet är det dieselbussar som försetts med solcellspaneler för att utvärdera hur effektiv tekniken är. Luleås lokaltrafik, LLT, kallar bussarna för ”solcellshybrider”. Med det ska det gå att minska mängden energi från generatorn som annars drivs av förbränningsmotorn för att ladda de batterier som driver olika delar av bussens teknik.

Batterierna ska nu i stället delvis laddas med solenergi, vilket leder till att generatorn behövs mindrer – med minskade utsläpp från förbränningsmotorn som följd.

– Att ha en attraktiv och hållbar kollektivtrafik är en av hörnstenarna för framtida mobilitet. Därför vi har utvecklat våra solcellsprodukter, för att hjälpa kollektivtrafiken att spara diesel och minimera CO2 emissioner redan idag, säger Laurin Hahn som är en av Sono Motors medgrundare.

På längre sikt är det även möjligt att använda solcellerna för att öka räckvidden hos helt batteridrivna bussar. Hos Sion bidrar kan till exempel solcellerna i karossen bidra med upp till 11 mils räckvidd i veckan.

Även tillverkaren Scania samt Luleå Energi är med i projektet genom simulering av att använda solenergi på nordliga breddgrader.

– Luleå Energi har bidragit med kunskap och erfarenhet av solenergi i vårt nordliga klimat. Solenergi är en del av framtidens energisystem och det blir spännande att ta del av och utvärdera effektiviteten på den här varianten av solcellsapplikationer, säger Sofia Antonsen som är chef för Utveckling Luleå Energi.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-10-10