M Sverige: Möjligheten att ladda allt sämre när elbilarna ökar
Carl Undéhn
21 apr 2022
Konsumentorganisationen M Sverige har flera gånger pekat på bristfällig laddinfrastruktur för elbilar. Därför har de bland annat krävt att staten i en övergångsperiod ska sätta upp och driva snabbladdare i glesbygd.
Nu menar M Sverige att det ökade antalet elbilar och laddhybrider leder till att antalet laddplatserna i princip minskar ytterligare. Orsaken är att utbyggnaden av laddinfrastruktur inte går framåt i tillräckligt snabb takt.
– Möjligheten att ladda blir allt sämre nu när antalet elbilar ökar snabbt. Varken samhället eller branschen verkar vilja ta ansvar för att lösa laddfrågan, säger Carl-Erik Stjernvall som är hållbarhetsansvarig på M Sverige.
”Utan hemmaladdning eller publik laddmöjlighet finns inget sätt att klara vardagen med en laddbar bil, eftersom snabbladdning vid en betalstolpe blir för dyrt i längden”, skriver M Sverige.
Beräkning kommer fram till att det idag saknas 18 000 offentliga laddstolpar i Sverige. Framför allt lyfts problemet fram för de som inte har möjlighet att ladda hemma. Regelverket behöver därför ses över för att göra det enklare för de som inte bor i eget hus att kunna installera en laddplats. Igår presenterade Elektrifieringskommissionen också initiativet ”Klart för laddplats” som ska göra det enklare för hyresgäster att kunna ladda.
Samtidigt presenterar organisationen Transport & Environment en ny studie som kommer fram till att utbyggnadstakten av laddinfrastruktur inte hindrar omställningen till eldrift. Syftet med rapporten är att undersöka om det är möjligt att införa det planerade försäljningsstoppet av fossilbilar inom EU till 2035.
Den kommer fram till att utbyggnaden följer utvecklingen med fler laddbara bilar på vägarna. Enligt studien kommer det finnas över fem miljoner offentliga laddpunkter i Europa år 2030. Fem år senare väntas den siffran fördubblas till över tio miljoner.
Det innebär en rejäl utbyggnad från de 340 000 laddpunkter som finns inom Europa idag. Modellen bygger på samma princip om ”hönan och ägget” som annars lyfts fram som ett hinder för omställningen till eldrift.
”Utan laddplatser – inga elbilar”, brukar det heta då. Men enligt Transport & Environment innebär det planerade fossilbilsstoppet 2035 att situationen ändrats. Hårdare utsläppsregler kommer driva på utbyggnaden av laddinfrastruktur i betydligt snabbare takt än tidigare.