Mégane E-Tech Electric ska bjuda på körglädje och teknik

Carl Undéhn

Carl Undéhn

6 sep 2021

Bilmässa IAA har nu dragit igång nere i München och med mottot ”Framtidens mobilitet” kan vi räkna med en hel del eldrivna nyheter.

Vissa märken som Cupra har redan tjuvstartat och visat upp nyheter, men först ut med en officiell presentation var Renault som nu på morgonen visade upp nya Megane E-Tech Electric.

– I dag presenterar vi en produkt som är central för vår framtid. Och idag avslöjar vi vår kompetens inom detta område, inledde Renaults vd Luca de Meo presentationen.

Han beskriver att tanken med nya Mégane E-Tech Electric har varit att skapa en körglad GTI-inspirerad bil. Det uppnås bland annat genom att föraren ska ha en låg sittposition och bilen en låg vikt på 1,6 ton.

Två motoralternativ och batteristorlekar

Mégane E-Tech Electric är byggd på plattformen CMF-EV och delar alltså en del teknik med Nissans kommande Ariya. Mégane kommer med framhjulsdrift och erbjuds med två motoralternativ på antingen 130 hästkrafter och 250 Nm eller 218 hästkrafter och 300 Nm.

Det erbjuds även två batterialternativ på antingen 40 kWh för en räckvidd på 30 mil eller 60 kWh som ska ge en räckvidd på 47 mil, båda enligt WLTP. Båda batterier går att ladda med 130 kW som ska ge 30 mils räckvidd på 30 minuter.

Renault har även tänkt ett steg längre vad gäller säkerheten och gjort batterierna mer lättillgängliga för brandkåren vid en eventuell brand.

Utsidan bjuder på en ganska tillbakahållen design med rundade former. Fronten har ändå en tydlig karaktär med sina smala strålkastare och en stor version av Renaults omarbetade logotyp i mitten. Bakom den döljer sig sensorer för bilens assistenssystem som bland annat ska bromsa in automatiskt vid korsningar och läsa av hastighetsbegränsningar.

Totalt har Megáne E-Tech Electric 26 assistenssystem.

I profil ger Megane E-Tech Electric ett utdraget intryck med en hjulbas som uppges vara 2,70 meter vilket borde ge goda innerutrymmen. Bilen har också en hög midja som stiger långsamt på vägen mot bagageluckan, som rymmer 420 liter. Den kommer med fälgar på 18 eller 20 tum vilket ger den ett mer sportigt utseende i profil.

Takhöjden mäter 1,5 meter och har hållits ganska låg tack vare att batteripaketet i golvet på 11 centimeter.

– Vi har byggt in många aerodynamiska lösningar i karossen och den fallande taklinjen ger cw-värde på låga 0,29. Men trots det innefattar den 4,21 meter långa bilen inga kompromisser vad gäller utrymmena på insidan som är större än hos föregångaren, sa Renaults designchef Gilles Vidal.

Det ska bjuda på ”Voiture á vivre”, alltså Renaults slogan för den vardagsrumskänsla i bilen som många biltillverkare vill erbjuda idag.

Appar från Google och dynaiskt ljus under dagen

Där hittas funktioner som ”ambient light” som anpassar ljuset efter dygnets olika timmar och och en ”Open R”-skärm där skärmen på 12,3 tum bakom ratten övergår i infotainmentskärmen på 12 tum för att tillsammans skapa en mer eller mindre sammanhängande skärm på över 24 tum. På den kommer det finnas appar från Google. Luca de Meo menade att det är första gången i en massproducerad bil, men verkar då ha missat att det är något som även Polestar och Volvo erbjuder.

Karttjänsten Maps ska innehålla ”Electric Route Planner” som är anpassad för att planera resan efter befintliga laddstationer.

Google står också för röststyrningen genom tjänsten Assistent som aktiveras med ett ”Hey Google” som ska kunna användas för att styra bilens funktioner.

– Systemet reagerar direkt och röstigenkänning är mycket bra. Vår tanke är att man ska hålla ögonen på vägen och händerna på ratten.  Systemet kommer med 12 appar från start och det kommer så klart mycket mer efter det, sa Luca de Meo.

Säljstart för Mégane E-Tech Electric sker i mars nästa år. Priserna har ännu inte meddelats.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: