Mer eldrivna transporter från Ford – här är nya Ford E Transit Courier

Carl Undéhn

Carl Undéhn

6 apr 2023

Ford fortsätter elektrifiera sitt utbud av transportbilar. Efter den lyckade starten med stora E-Transit följde den lite mindre E-Transit Custom. Och nu är det dags för den ännu mindre transportbilen Ford Courier att få elmotor när modellen kommer i en ny generation.

Minstingen Courier har också vuxit till sig en del.

– Efter önskemål från kunderna är nya Ford Courier nu 180 millimeter längre, säger Fords europeiske designchef Amko Leenarts som står bakom den nya designen.

– Hjulens placering ute i hörnen ska visa på stabilitet. Det ska få kunder att känna att bilen kan göra allt de måste. Förarkabinen lyfts fram med svarta a-stolpar och strålkastarna har integrerats i grillen för ett vänligt utseende och ovanför den löper en ljusramp som ska understryka bredden, säger han.

Med ökat avstånd mellan hjulhusen bak har också lastutrymmet breddats till strax över 1,2 meter. Enligt Ford går det nu att klämma in två lastpallar bredvid varandra. Upp till 1,8 mete långa föremål får plats och skulle det behövas mer går det att fälla passagerarstolen för att lägga in prylar på upp till 2,6 meter.

Det totala lastutrymmet bak är 2,9 kubikmeter, en ökning med 25 procent jämfört med den förra generationens Courier. Lastvikten är 700 kilo och det går även att hänga på ett släp på upp till 750 kilo.

Till skillnad från de större E-Transit och E-Transit Custom ser den mindre Courier inte ut att få något eluttag för att koppla in verktyg eller andra prylar.

Ford lägger stort fokus på att vara både nära sina kunder och lyssna på deras behov. Under premiären av nya Courier upprepades därför om och om igen att bilen har utvecklats efter vad de som använder den efterfrågar. På insidan finns därför gott om flexibla fack för förvaring samt ett utfällbart bord för en laptop eller när det där dags för pappersarbete.

På instrumentbrädan sitter en pekskärm på 12 tum där det går att kooppla upp den egna mobilen genom Apple Car Play eller Android Auto. Bilen är även alltid uppkopplat mot tjänsten Ford Pro för information om trafik i realtid samt möjligheten att ladda ned uppdateringar over the air, OTA.

Ford Pro är också ett helt ekosystem med tjänster som innefattar allt från övervakning av laddning av bilar till finansiella tjänster, men det är inte säkert att alla delar erbjuds i Sverige.

Säkerhetssystem som filhållningsassistent, kollisionsvarnare och igenkänning av vägskyltar är standard. Utöver det går finns bland annat adaptiv farthållare och döda vinkel-varnare som tillval.

Delar teknik med kommande eldriven Puma

Eldrivna Courier kan också vara intressant även för de som inte är på jakt efter ett arbetsverktyg. Den delar nämligen tekbik med kommande eldrivna Ford Puma och de båda modellerna ska ha utvecklats parallellt.

Tyvärr fick vi inte veta mycket mer än att elmotorn sitter på framaxeln, har en effekt på 100 kW och ett vridmoment på 290 Nm. Batteriets storlek och bilens räckvidd ska meddelas vid ett senare tillfälle.

Däremot avslöjade Ford att Courier får en ombordladdare på 11 kW och kan snabbladda med upp till 100 kW. Om det blir effekten som även Puma kommer klara som mest laddar den långsammare än många andra bilar på marknaden idag.

För en transportbil som oftast laddas över natten är det en mindre känslig punkt. När det väl är dags att snabbladda Ford Courier ska den kunna ladda från 10 till 80 procent på under 35 minuter. På tio minuter ska det gå att ladda 87 kilometers räckvidd.

Ford Courier ska byggas av Ford Otosans fabrik i Rumänien, där även Ford Puma tillverkas. Tillverkningen är planerad att dra i gång under det tredje kvartalet nästa år. Svenska priser och leveransdatum har ännu inte meddelats.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!