Mer räckvidd och större – här är nya MINI Cooper och Countryman

Carl Undéhn

Carl Undéhn

1 sep 2023

MINI ska bli ett helt eldrivet märke till 2030. På vägen dit lanseras nu en ny generation av eldrivna Mini Cooper och en eldriven version av den större MINI Countryman. Med uppdateringen av MINI Cooper söker märket mer än tidigare bilens rötter. Grunddragen har behållits men har nu skalats av till renare och enklare former med mer släta ytor och ingen krom. Enligt MINI för ett mer ”fokuserat utseende”. En annan orsak är förmodligen att krom är på väg att förbjudas i både EU och USA.

De exakta yttermåtten avslöjas däremot inte, däremot att bagaget rymmer 200 liter. Och det är på insidan som den verkliga resan ”back to the roots” har skett. Upplägget där hämtar inspiration från första generationens MINI från slutet av 1950-talet.

Då räckte det med en rund hastighetsmätare i mitten av bilen. Något som enligt MINI räcker även idag, men då i form av en rund OLED-skärm med en diameter på 24 centimeter. Den sitter på en instrumentbräda i stickad polyester av återvunna material som dessutom är bakgrundsbelyst med olika färger. Något som ska ersätta kromet även på insidan.

Med inspiration från 1950-talet hittas endast en, rund skärm mitt på den stickade instrumentbrädan.

Färgen anpassar sig efter vilket av skärmens sju stämningslägen som är valt. Den som vill kan även ladda upp en egen bild på den runda skärmen. Med ett nytt, Androidbaserat operativsystem är det också stort fokus på röststyrning. Bilen kommunicerar också tillbaka på skärmen genom animationer eller med den digitala assistenthunden Spike, som både kan dra skämt och ska förstå svenska.

Det går även att koppla upp mobilen med Apple Car Play eller Android Auto, samt spela spel med mobilen som kontroll via tjänsten Air Console – samma som hittas hos BMW i5.

Elbilen kunde redan i somras kolla in nya Mini Cooper i München. Hur den beter sig på vägen får vi återkomma till. Men generellt bjöd den på ett välbyggt intryck med bra materialval, samma känsla av skottglugg som tidigare vad gäller sikten framåt genom den korta vindrutan och förvånansvärt bra utrymme i baksätet.

Startnyckel ingår, men går inte att ta ur. Alltså ingen risk att du tappar bort den.

Den runda skärmen passar bra till hela bilens lekfulla koncept – något vi hoppas återspeglas även i lekfulla köregenskaper. Lekfullt var också startknappen i form av en fastsittande nyckel under skärmen.

Nya MINI kommer i två utförande som båda är framhjulsdrivna. Instegsversionen är Cooper E med 184 hästkrafter, ett vridmoment på 290 Nm och batteri på 40,7 kWh för 30,5 mils räckvidd. Den som vill ha mer av allt får välja Cooper SE. Effekten har där skruvats upp till 218, vridmomentet till 330 Nm och batteristorleken ökats till 54,2 kWh. Med det tar sig bilen 40,2 mil på en laddning. Med det ökas räckvidden rejält från dagens Mini Cooper SE som tar sig 23 mil på en laddning. Båda versioner går att snabbladda med 110 kW, ombordladdaren är på 11 kW.

Countryman – MINI som familjebil

MINI Countryman har aldrig varit särskilt mini. Den nya versionen mäter 1,66 meter på höjden och har vuxit med 13 centimeter på längden till 4,43 meter. Därmed vill MINI nu erbjuda en modell som även duger som familjebil med bagage på 460 liter. I utförandet Countryman SE ALL4 dessutom med fyrhjulsdrift. Med ett tak utformat som en surfbräda ska eldrivna Coutryman också ge intryck av lite äventyr och lite tuffare tag. Det går till exempel att dra släp på upp till 1.200 kilo och montera ett tält på taket.

Nya Countryman är allt annat än mini och har vuxit med 13 centimeter på längden.

Instegsversionen Countryman E kommer med en elmotor fram, 204 hästkrafter, ett vridmoment på 250 Nm och en räckvidd på 46,2 mil. Med ytterligare en elmotor på bakaxeln bjuder Countryman SE ALL4 på 313 hästkrafter och ett vridmoment på 494 Nm. Räckvidden minskar då något till 43,3 mil.  Batteriet är samma på 66,45 kWh hos båda versioner som kan snabbladdas med 130 kW. Från 10 till 80 procent ska då vara klart på en halvtimme. Ombordladdaren hos Countryman är också på 22 kW, till skillnad från 11 kW hos MINI Cooper.

Countryman ska kunna spela rollen som familjens enda bil med ett ordentligt baksäte.

På insidan känns mycket igen från MINI Cooper. Det som främst avslöjar att du sitter i en Countryman är de vertikala luftinsläppen, som hos Cooper är liggande. Sätena i konstläder hos Countryman är också mjukare för mer komfortkänsla än sportighet.

Båda bilar börjar tillverkas i slutet av året, MINI Cooper i Kina i ett samarbete med Great Wall Motors och Countryman i Leipzig. Lansering i hela Europa är planerad till nästa år, men några priser har ännu inte meddelats. Men det ser ut som att instegsversionen Mini Cooper E kan få ett lågt pris. I Tyskland börjar den på 32.900 Euro, omkring 390 000 kronor.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!