Mercedes EQG blev inte namnet – utan …

Joakim Dyredand

Joakim Dyredand

24 apr 2024

Nu faller den sista maskeringen från den eldrivna versionen av G-Klass. Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology, som blev det långa och krångliga namnet istället för EQG, ska ha alla egenskaper från G-Klass i behåll. Så även designen.

Men det mesta talar för att den kommer slå sina förbränningsmotordrivna syskon när det kommer till terrängegenskaper. G 580 with EQ Technology (äh, vi kallar den EQG ändå!) har nämligen i likhet med toppversionen av Rivian R1T fyra elmotorer – en vid varje hjul!

Med det 116 kWh stora batteriet monterat i ramen får bilen också en låg tyngdpunkt. Batteriet skyddas av en 26 mm tjock och 57,6 kg tung platta som är fäst i ramen med fler än 50 stålskruvar. Vad tjänsteviken landar på sägs det ännu inget om.
Bilen har även kvar kombinationen med dubbel länkarmsfjädring fram och stel bakaxel, den sistnämnda helt nyutvecklad.

Den elektriska drivlinan på bilen är helt unik. Fyra elmotorer på tillsammans 587 hk och 1 164 Nm är monterade på ramen i anslutning till var sitt hjul. Räckvidden anges till upp till 473 km enligt WLTP. Batteriet kan laddas med upp till 200 kW DC och 11 kW AC.
Prestandan är lika imponerande på landsväg som vid sidan av densamma. 0–100 går på 4,7 sekunder och toppfarten är 180 km/tim.

Bilen klarar stigningar på upp till 45° och sidolutningar på 35°. Vadningsdjupet är 15 cm högre än på modeller med förbränningsmotor och är på hela 85 cm. Markfrigången är 25 cm.

De fyra motorerna ger kraft till var sitt hjul med helt individuell kontroll av både gas och broms. Allt sköts automatiskt. Inkopplingsbar lågväxel sköts genom att varje motor har en egen växellåda med mekanisk reduktionsväxel som styrs centralt.
De första exemplaren av Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology kommer till Sverige efter sommaren. Priset är inte klart.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: