Mercedes EQXX slog sitt eget rekord – körde 120 mil på en laddning

Carl Undéhn

Carl Undéhn

23 jun 2022

Mercedes konceptbil Vision EQXX ska visa att den tyska tillverkaren menar allvar när de säger att effektivitet är den nya valutan. Genom extremt lågt luftmotstånd med ett cd-värde på 0,17, en nyutvecklad energisnål elmotor och intelligenta system för att hålla nere förbrukningen var målet en räckvidd på 100 mil med ett batteri på 100 kWh.

Och tydligen är EQXX än mer effektiv än vad som tidigare visats.

När EQXX testades under en långkörning i april visades att den kan komma längre än de lovade 100 milen på en laddning. Vid körningen från Stuttgart över Alperna till den franska medelhavskusten låg den genomsnittliga förbrukningen på 0,87. Efter sträckan på 100 mil fanns det fortfarande 14 procent kvar i batteriet. Enligt Mercedes tillräckligt för att fortsätta köra 14 mil till.

Nu har EQXX varit ute på vägarna igen. Den här gången norrut från Stuttgart till Silverstone i Storbritannien. Och återigen visade sig EQXX klara att köra över 100 mil på en laddning utmed verkliga förhållanden.

När de nådde målet hade bilen körts 120,2 mil – utan laddstopp.

– Resan fortsätter – ännu längre, ännu effektivare! Ännu en gång har Vision EQXX visat att den lätt kan köra mer än 1 000 kilometer på en batteriladdning, den här gången under mycket olika förhållanden, säger Mercedes teknikchef Markus Schäfer.

Med olika förhållanden menar han att förutsättningarna den här gången var annorlunda jämfört med resan i april. I Alperna kunde de dra nytta av den effektiva bromsregenereringen. Exakt hur mycket har inte avslöjats, men nedförsbackarna var färre under resan till Silverstone.

Utöver det pekar han på varma temperaturer över 30 grader och mycket trafik i Tyskland och södra England. Även det är något som EQXX ska klara genom den effektiva elmotorn som ska avge minimalt med värme.

För att kyla batteriet används vind så långt som möjligt. Ett system styr öppningar för ventilation och i botten av bilen sitter en platta som kyler batteriet med luften som strömmar under.

Körningen tog 14,5 timme och den genomsnittliga förbrukningen blev den här gången ännu lägre med 0,83 kWh per mil. Då tog de också en liten omväg strax innan målet och körde in för att hälsa på kollegorna i Brackley från Mercedes Formel 1-team.

Av bilderna att döma passade de även på att dra några varv på tävlingsbanan Silverstone när de var på plats. Om bilen behövde laddas inför det framgår inte.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!