Mercedes kör premiärtur från Södertälje till Malmö med ellastbilen eActros
Carl Undéhn
29 apr 2022
År 2030 ska över hälften av Mercedes försäljning av lastbilar vara eldrivna modeller. Det har tillverkarens svenska chef Karin Rådström satt upp som mål.
Ännu har Mercedes endast den eldrivna modellen eActros och nu har det första exemplaret kommit till Sverige.
Direkt efter staden kommit till Södertälje styrde lastbilen söderut för en första tur genom södra Sverige ned till Malmö.
Först laddades batteriet till 85 procent, vilket tog en och en halv timme med en snabbladdare på 170 kW.
Sträckan den hade framför sig var 60 mil. Med det större batteripaketet med fyra batterier på 112 kWh är räckvidden som mest 40 mil. Lastbilen som nu kördes var konfigurerad med tre batteripaket vilket ger den en räckvidd på 30 mil.
Minst ett laddstopp behövdes alltså. Men enligt Mercedes kom eActros längre än väntat på en laddning. Under färd beräknades den beräknade räckvidden till 40 mil, men då var det oxkså ganska lugn körning.
– Vi höll 82 km/tim hela tiden där det gick och använde den intelligenta farthållaren PPC. Vi ville verkligen se hur lågt vi kunde hålla förbrukningen, skriver Mercedes.
Förbrukningen visade 7,5 kWh per mil och efter ett laddstopp vid en Ionityladdare i Mantorp på en timme skulle batteriet räcka för de resterande drygt 40 milen.
Men Mercedes valde att ta det säkra före det osäkra och laddade en gång till i småländska Värnamo.
-Upplevelsen var mäktig. Både känslan av lastbilen men också att vara först med att göra detta. Och att känna att även om det är en distributionsbil så går det faktiskt att köra Malmö – Stockholm utan några problem. Vi tog två laddstopp på en timme vardera och det är bara en dryg timme mer paus än vad lagen kräver, säger den ena av de två förarna.
Mercedes har börjat leverera eActros till bland annat logistikföretagen DB Schenker. Förutom batteridrift samarbetar Mercedes även med Volvo kring utveckling av lastbilar med bränsleceller.