Mercedes tar effektivitet till nya nivåer med EQXX
Carl Undéhn
3 jan 2022
Det nya året har knappt hunnit börja. Men redan nu presenterar Mercedes en nyhet som ska sätta tonen hos tillverkarens kommande elbilar. Ledordet är effektivitet och med konceptbilen Vision EQXX visar Mercedes upp vad de beskriver som världens mest effektiva elbil.
– Det är inte endast en showbil. Det är ett teknologiprogram och ett statement, säger Markus Schäfer som är chef för teknik och utveckling hos Mercedes.
Med lågt luftmotstånd, en nyutvecklad elmotor och intelligenta system för att spara in på energi lyckas de sänka förbrukningen till låga 1 kWh per mil. Det är omkring hälften av vad de mest effektiva elbilarna klarar idag.
Tillsammans gör det att EQXX med ett batteripaket på 100 kWh kan ta sig 100 mil på en laddning. Det var räckvidden som ingenjörerna hade som mål – och det skulle inte uppnås endast genom att sätta in ett tillräckligt stort batteripaket.
I samarbete med Mercedes F1-avdelning har i stället ett nytt batteripaket tagits fram med 900-voltsarkitektur som gör att du kan ladda 30 mils räckvidd på femton minuter. Därmed väljer Mercedes alltså en annan väg än med dagens EQS som har ett 400-voltssystem.
– Tillsammans med våra kollegor i Storbritannien och USA kunde vi minska både volymen och vikten på batteripaketet genom att öka energidensiteten. Jämfört med batteripaketet i EQS minskade vi volymen med hälften och vikten med 30 procent, säger Markus Schäfer.
Drivningen sker med en nyutvecklad elmotor som har en energieffektivitet på hela 95 procent. Enligt Markus Schäfer handlar det inte om någon unik konstruktion speciellt framtagen för en mässbil.
– Den egenutvecklade elmotorn i EQXX och än så länge en prototyp. Men den kommer hamna i serietillverkning med de modeller som lanseras på nya MMA-plattformen från år 2024, säger Markus Schäfer.
Mercedes har även valt att dra ned förbrukningen genom att hålla nere effekten. EQXX uppges ha en effekt på 150 kW eller 200 hästkrafter, enligt Mercedes lagom för en bil i det här segmentet. Hur lång tid EQXX behöver från 0 till 100 avslöjas inte, däremot att det i EQXX handlar om en instegsversion av den nya elmotorn.
– Drivlinan är möjlig att skala upp, det är ett modulärt system som kan ge mer effekt. Från 150 kW som här till över 500 kW med flera elmotorer, säger Markus Schäfer.
Lågt luftmotstånd avgörande
Den allra viktigaste komponenten hos EQXX är ändå karossens form. Redan med EQS gjorde Mercedes en del avkall på sina karakteristiska designelement för att kunna sänka luftmotståndet till ett lågt cd-värde på 0,2. Det gällde inte minst grillen, som hos EQS är betydligt mer rundad än vad vi brukar se hos Mercedes.
Med EQXX tas allt längre med utbuktningar över hjulhusen och ett ganska stort rundat bakparti med integrerad spoiler och en räflad ljusslinga. Resultatet är att luftmotståndet nu sänks ytterligare till ett cd-värde på 0,17. Och till skillnad från den betydligt större och tyngre EQS väger EQXX in på förhållandevis låga 1 750 kilo.
– Om du tittar på en bil kommer det största motståndet från luften. Aerodynamiken spelar den viktigaste rollen för vad som drar energi ur batteriet. Även vikten är en faktor, men den är inte avgörande om du har hjul med lågt rullmotstånd som vi har här, säger Markus Schäfer som menar att allt är designelement som kommer ”spela en viktig roll i framtiden”.
Innebär det då att vi sett den sista högbyggda elsuven från Stuttgart och att slanka sedaner är tidens nya melodi?
– Nej, det hänger inte direkt ihop. Jag tror du kan ha en väldigt effektiv suv och kunder kommer vilja ha suvar även i framtiden. Men kan du göra en suv mer effektiv? Ja, det kan du. Vi tror att även formen hos en suv kan optimeras rejält med förbättrad förbrukning jämfört med dagens suvar. Självklart kommer det även i framtiden vara en nackdel för en suv, men skillnaden mellan en sedan och en suv kommer minska dramatiskt, säger Markus Schäfer som nu ändrar åsikt kring att luftmotståndet är avgörande för en effektiv elbil.
Han säger att även andra saker konsumerar ström. För att optimera den saken är till exempel den stora skärmen som sträcker sig över hela instrumentbrädan i EQXX av typen Mini LED. Även funktioner och datorer som inte används för tillfället sätts i viloläge för att spara energi. Som hjälp finns också 117 solceller kopplade till ett eget batteri för att driva bland annat infotainmentsystemet.
På insidan hittas fyra separata stolar som skiljs åt i mitten av en genomgående mittkonsol som sträcker sig genom hela bilen. Hur mycket utrymme det är för huvudet i de bakre stolarna går inte att utläsa. Men med tanke på karossens sluttande taklinje och batteripaketet i golvet finns det risk för att det blir trångt för längre personer. Inte heller benutrymmet ser ut att vara särskilt tilltaget.
Materialen där har valts ut för att skapa så litet koldioxidavtryck som möjligt och är bland annat baserade på bambu och kaktus – och skräp i form av matavfall och rester från trädgårdar.
Teknik för serietillverkning inom två år
Att få till en räckvidd på 100 mil handlar om mer än att uppnå en symbolisk gräns. Med effektivitet och låg förbrukning som Mercedes nya ledstjärna är lång räckvidd också ett viktigt argument för att övertyga märkets kunder att byta till elbil.
– Det kommer finnas luckor i laddnätverken även under kommande år, det kommer inte vara perfekt. Därför är lång räckvidd under en tid absolut viktigt för att få kunder att ta till sig elbilar och vi måste övertyga dem om att det inte finns några nackdelar med en elbil. Särskilt inte om du köper en elbil från Mercedes, säger Markus Schäfer.
Med EQXX vill Mercedes visa var företaget står tekniskt idag. Men minst lika viktigt är projektet internt. EQXX togs fram på 18 månader av ett globalt team av ingenjörer i Tyskland, Storbritannien, USA, Kina och Indien. När Mercedes ställer om till eldrift ska också utvecklingen snabbas upp och innovationsnivån öka.
Om EQXX till slut även sätts i produktion nämns inte och därför heller inte vad ett eventuellt pris skulle hamna på. Markus Schäfer menar däremot att det mesta som visas i konceptet EQXX också är vad vi kan vänta oss av de kommande elbilarna från Mercedes på MMA-plattformen. Och att tekniken ryms inom priset för vad en Mercedes inom mellanklassegmentet kostar 2024.
– EQXX ska visa att vi utmanar gränserna. Det är ett utvecklingsverktyg för att ta Mercedes in i nästa årtionde, säger han.