Mercedes testar AMG-utvecklad elbil i Sverige
Carl Undéhn
19 mar 2024
Från 2025 är tanken att Mercedes endast ska lansera nya plattformar för helt eldrivna modeller. Den ena av dem heter AMG.EA och som namnet antyder är den tänkt att användas till prestandamodeller med AMG-emblem. Nu släpper Mercedes bilder på den första AMG-utvecklade helt eldrivna modellen under vintertester här i Sverige. Modellen, som vi ännu inte vet namnet på, ser ut att pressas ordentligt i snön och enligt Mercedes har testerna utförts i temperaturer på ned till 25 minusgrader.
Trots maskeringen syns det tydligt att det här handlar om en helt annan typ av elbil än de sedaner och suvar vi hittills sett från Mercedes. Bilen har en slank och strömlinjeformad kaross, inte helt olik konceptet Vision AMG från 2022. En naturlig utmanare till den kommande eldrivna AMG-bilen är Porsche Taycan och förmodligen även Tesla Model S Plaid. För även om inga prestandasiffror presenteras kan vi räkna med att också Mercedes bidrag i den här klassen kommer bjuda på en del hästkrafter.
Vad vi vet är att AMG:s elbil ska använd en axialfödesmotor vid varje hjul utvecklade av brittiska Yasa, som Mercedes köpte 2021. Trots att de väger endast drygt 28 kilo ska var och en av motorerna leverera upp till 480 hästkrafter och ett vridmoment på 800 Nm. Konceptet Vision One Eleven som visades förra hösten hade till exempel två motorer från Yasa på bakaxeln, vilket då i alla fall i teorin innebär 960 hästkrafter. Med tanke på att de dessutom är betydligt mindre än dagens vanligare radialflödesmotorer skulle AMG också kunna bygga in tre eller rentav fyra motorer i sin bil.