Mercedes uppdaterar EQA och EQB – så lång blir räckvidden
Carl Undéhn
24 aug 2023
Mercedes uppdaterar sina båda elsuvar EQA och EQB. Med det hittas nyheter både på utsidan och under karossen. I fronten hittas nu Mercedes ”Black Panel”, samma enhetliga och slutna yta med ett mönster av stjärnor som hos sedanerna EQS och EQE. Mindre tydligt är de nya kamerorna både fram och bak. De ska ge en filhållningsassisten med bättre stabilitet och utökade funktioner hos parkeringsassistenten som tillval.
Ändringar i karossen för bättre aerodynamik tillsammans med däck med lågt rullmotstånd anges som förklaring till att de uppdaterade versionerna även får längre räckvidd. För EQA anges den nu till 56 mil, mot 53,1 tidigare. Den större EQB ska nu ta sig 53,6 mil på en laddning, jämfört med 50,4 mil tidigare.
För att maximera räckvidden kommer båda modeller med nytt läge för att sänka hela bilens förbrukning. Med det aktiverat minskas eller stängs funktioner som skärmar och klimatanläggning helt av. Liknande system där skärmar som inte används stängs av har Mercedes visat med sig effektiva koncept EQXX.
På insidan hittas en ny ratt och en ny version av infotainmentsystemet MBUX. Utseendet på skärmen kan ställas in i de tre olika stilarna diskret, sportig eller klassisk samt de tre olika lägena navigering, assistans eller service. Med onlinetjänster aktiverade ska även röststyrningen nu vara bättre på att föra konverastioner och kunna lära sig av det. Olika laddmöjligheter presenteras tydligare och både EQA och EQB kommer med Plug & Play. Med det startas laddningen automatiskt när du kopplar in kabeln vid en laddstolpe.
EQB ska nu även gå att få med dragkrok. Med framhjulsdrift får den då dra 1.400 kilo, fyrhjulsdrivna EQB 4Matic kan dra 1.700 kilo. När de uppdaterade versionerna av EQA och EQB kommer till Sverige och vad priset blir har ännu inte meddelats.