Mercedes utvecklar eldrivna långfärdsbussar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

23 dec 2022

Lastbilar med batteridrift finns redan på våra vägar. Och även om de ännu är få räknar tillverkarna med att antalet kommer öka snabbt kommande år.

Och i våra städer rullar sedan länge allt fler eldrivna stadsbussar omkring. För långfärdsbussar är det däremot ont om modeller. Något som Mercedes vill ändra på.

Inom samarbetet Electrified Coach ska Mercedes vara med och utveckla ett modulärt system för elektriska drivlinor som kan användas till olika typer av eldrivna resebussar.

Antalet passagerare och mängden last som ryms ska vara jämförbart med dagens dieseldrivna långfärdsbussar. De närmsta fyra åren ska två prototyper tas fram och testas under vad som beskrivs som verkliga förhållanden.

Först mot slutet av 2020-talet väntas kommersiella eldrivna resebussar kunna lanseras.

När det kommer till lastbilar har Mercedes en dubbelstrategi med både batteridrivna modeller och utveckling av vätgasdrivna lastbilar. Det senare sker i samarbete med Volvo Lastvagnar där de båda tillverkarna har bildat det gemensamma bolaget Cell Centric som vill bli ledande på bränsleceller.

För långfärdsbussar är strategin däremot endast batterier – i alla fall inom samarbetet Electrified Coach. Tidigare har Mercedes visat intresse för även bränsleceller i sina bussar.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: