Mercedes utvecklar ”solcellslack” för längre räckvidd

Carl Undéhn

Carl Undéhn

25 nov 2024

Tyska Sono Motors och nederländska Lightyear försökte sig båda på att lansera elbilar med solceller i karossen. Och båda fick kasta in handduken och lägga ned, även om Lightyear faktiskt lyckades komma igång med tillverkningen av sin bil. Kanske lyckas Mercedes bättre med solceller på elbilar, för nu presenterar den tyska tillverkaren en ny typ av solceller som beskrivs som en lack som kan placeras över hela karossen.

Den uppges vara tunnare än ett mänskligt hårstrå, men ändå ha en hög verkningsgrad på 20 procent. Under ideala förhållanden ska lacken kunna bidra till 1.200 mils räckvidd per år, enligt Mercedes. Det är då beräknat utifrån en yta på 11 kvadratmeter, vilket skulle motsvara en mellanklassuv. Solcellslacken ska dessutom vara billigare än traditionella solceller och tillverkas utan kisel.

En förare som bor i soliga Los Angeles skulle kunna åka hela den genomsnittliga dagliga körsträckan där med solel och då även ha kvar ett överskott som kan föras tillbaka till hemmet genom Vehicle to Home, V2H. Invånarna i Mercedes hemstad Stuttgart har en genomsnittlig daglig körsträcka på 52 kilometer och där ska solcellslacken kunna bidra med 62 procent av energin som behövs för att köra det. Så på våra breddgrader kan nog räkna med mindre än så. Men även här kan solcellerna ändå bidra till färre laddstopp.

När Mercedes tänker sig att solcellslacken ska börja användas på serietillverkade bilar framgår inte. En annan utvecklare som satsar stort på solceller är amerikanska Aptera. Här kan ni läsa ett reportage från vårt senaste besök hos dem.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!