Elbilen logo Meny

Rapport varnar: laddhybrider ny dieselgate

Flera populära laddhybrider, bland annat från Volvo, släpper ut betydligt mer koldioxid än vad tillverkarna anger, visar en ny rapport.

Det är organisationen Transport & Environment som låtit analysera utsläppen från tre olika plugin-modeller: BMW X5, Volvo XC60 och Mitsubishi Outlander. Analysen visade att samtliga modeller släppte ut betydligt mer än vad som stod i specifikationerna.

Laddhybrider är en viktig parameter i biltillverkarnas kalkyl för att komma ner under EU:s skärpta krav för hur mycket fordonsflottorna får släppa ut i genomsnitt. Men enligt Transport & Environments mätningar kan de släppa ut så mycket som tolv gånger mer koldioxid än deklarerat. Även när de testades under milda omständigheter, med ett fulladdat batteri, släppte bilarna ut mellan 28 och 89 procent mer CO2 än de deklarerade värdena, enligt T&E.

Bilden kommer från Transport & Environments rapport och visar de officiella utsläppssiffrorna jämfört med de som uppmättes i olika körlägen i T&E:s test.

De högsta utsläppen orsakades när bilarna laddade upp batterierna med hjälp av förbränningsmotorn, något som kan behöva användas när bilen till exempel närmar sig en utsläppsfri zon i en stad. För att kontrollera att bara nollutsläppsbilar kör in används geofencing på allt fler platser, något som T&E pekar ut som en utveckling som kan komma att öka utsläppen från laddhybrider ytterligare. 

Nu kräver miljöorganisationen att inköpspremier som finns för laddhybrider i EU:s medlemsländer tas bort.
Förutom att testförfarandet och uträkningarna som ligger till grund för de deklarerade utsläppen behöver ändras, menar T&E att laddhybrider borde kunna snabbladdas och ha en elektrisk räckvidd på minst åtta mil för att kunna kvalificeras för skattelättnader.

Läs rapporten här

Lotta Hedin

Lotta Hedin

PUBLICERAD: 2020-11-24