Milstolpe för NIO och fler samarbeten kring batteribyte
Carl Undéhn
10 maj 2024
Sedan hösten 2022 går det att köpa eller prenumerera på NIO:s bilar i Sverige. På kort tid har märket också lanserat en rad modeller i form av sedsaner, suvar och även en kombi. Försäljningen har däremot inte riktigt tagit fart här. Förra året registrerades 201 exemplar av NIO:s modeller, fram till april i år handlar det om 42 exemplar.
Men hemma i Kina har NIO sålt bättre. Därifrån meddelas nu en ny milstolpe när NIO har tillverkat 500.000 bilar. Bilen som knäckte halvmiljonen var ett exemplar av den uppdaterade versionen av NIO ES8, en modell som för tillfället inte säljs i Sverige.
Samtidigt meddelas också ännu ett samarbete kring NIO:s teknik för att byta batteri som alternativ till att snabbladda. Tidigare har det inletts samarbeten med bland andra JAC, Chery och Volvos och Polestars ägare Geely samt Lotus, som också det är ett märke inom Geelykoncernen.
Nu läggs även den statliga GAC till listan. Tillverkaren grundades på 1950-talet, vilket gör det till ett erfaret bilföretag jämfört med många andra märken från Kina. GAC bygger bland annat elbilar under märket Aion och det är de som nu ska använda teknik för att byta batterier.