Nio: 60 Power Swap Station i Europa – men utbyggnaden haltar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

30 apr 2025

Pengar och personal – så kan problemen med utbyggnaden av stationer för batteribyten i Sverige och Europa från Nio sammanfattas i två ord. Möjligheten att på knappt fem minuter byta batteri i bilen som alternativ till att snabbladdas är ett av märkets säljargument. Idag är det inget annat märke på marknaden som erbjuder en sådan funktion. Men för att kunna dra nytta av det behövs det också stationer där det är möjligt att byta sitt batteri.

Idag finns det endast åtta så kallade Power Swap Station i Sverige, och ingen av dem norr om Arlandastad. I hela Europa finns det nu 60 stationer, efter att en ny station öppnade i Tyskland i veckan. Med det hittas det 20 Power Swap Station i Tyskland, och lika många i Norge. I Danmark finns det däremot än så länge endast en.

Den första stationen utanför Kina öppnade i Norge 2022. Utbyggnadstakten här har alltså gått betydligt långsammare än på hemmamarknaden i Kina, där det enligt de senaste siffrorna nu finns drygt 3.100 stationer för batteribyten. Orsakerna till den tröga takten här hos oss är flera. Tillstånd för för att bygga stationerna är en orsak, men enligt uppgifter till sajten Electric Vehicles har Nio även skurit ned på resurserna för arbetet med att bygga ut stationerna. Till exempel uppges det att teamet som ansvarar för saken i Europa nu består av endast fem personer. Nio dras också med stora förluster, som under 2024 uppgick till 22 miljarder yuan, eller knappt 30 miljarder kronor.

Annons: