NIO ET9 laddar över 25 mils räckvidd på fem minuter

Carl Undéhn

Carl Undéhn

25 dec 2023

NIO är på väg att bredda sig med inte bara ett utan två nya märken för billigare modeller. Men innan de lanseras tar den kinesiska tillverkaren i från tårna i den andra skalan av prissegmentet. Med ET9 lanseras en ny, ”ultralyxig” flaggskeppsmodell som placerar sig över sedanen ET7.

Och den kommer fullpackad med ny teknik. Bland annat steer-by-wire för mer precis styrning och som hos Lucid Air ett 900-voltssystem som garanterar supersnabb laddning på upp till hela 640 kW. Enligt NIO ska ET9 kunna ladda 25,5 mils räckvidd på endast fem minuter. Det är både snabbare än konkurrenterna på marknaden och ett rejält kliv upp från dagens modeller från NIO som inte gjort sig kända som särskilt snabbladdande.

Det har delvis kompenserats med NIO:s system för att byta batterier vid en Power Swap Station. Också det ska nu gå snabbare och ET9 uppges kunna byta batteri på tre minuter, jämfört med de fem minuter som ett byte tar idag. Då ska det också gå att få sin ET9 med NIO:s nya batteri på 150 kWh. Med det körde företaget nyligen en ET7 över 100 mil på en laddning. Hur långt NIO ET9 tar sig på en laddning med det eller ett mindre batteripaket har inte meddelats.

NIO ET9 är fyrhjulsdriven från dubbla elmotorer med en gemensam effekt på 520 kW, eller 707 hästkrafter. Även om ET9 förmodligen väger en hel del borde den alltså vara ordentigt snabb från rödljuset.

Redan innan ET9 presenterades talades det om en modell som skulle utmana lyxiga modeller från Mercedes-Maybach. Med en längd på 5,3 meter och ett axelavstånd på 3,25 meter kan NIO ET9 spela med i lyxligan när det kommer till innerutrymmen. Som väntat i den här klassen är det stort fokus på komfort i baksätet och på bilderna ses där två fåtöljer och en bred mittkonsol där det hittas ett uppfällbart bord, en pekskärm och laddplatta för mobilen. Under den finns plats för kyld dryck och is.

De båda ventilerade sätena bak har dessutom 24 egenutvecklade patent inbyggda för bästa komfort och går att luta i upp till 45 graders vinkel. Dåliga vägar ska heller inte förstöra upplevelsen bak tack vare att ett intelligent chassi som anpassar fjädring och styrning efter vägunderlaget. Ovanför huvudet breder ett tvådelat panoramaglas ut sig över nästan hela taket.

NIO ET9 går att beställa i Kina nu med ett pris från omkring 1,2 miljoner kronor. Det har ännu inte meddelats något svenskt pris eller när modellen kommer hit.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!