Nio planerar egen tillverkning av snabbladdande batteripaket och celler
Carl Undéhn
15 jun 2022
Senare i år börjar Nio sälja elbilen ET7 i Sverige. Av de nya inesiska bilmärken som kommit och är på väg hit är Nio det som kanske har störst förväntningar på sig.
Tillverkaren, som grundades så sent som 2014, vill utmana etablerade tillverkare och Tesla genom att satsa på design och teknik.
Ytterligare ett steg i det kommer 2024 då Nio vill börja använda egenutvecklade batteripaket med 800-voltsarkitektur för snabb laddning.
Till en början ska de innehålla celler från tredjepartstillverkare, men på sikt vill Nio även etablera egna fabriker för tillverkning av battericeller. Var det planeras ske och om det endast handlar om fabriker i Kina har inte meddelats.
Idag kommer batterierna till Nio:s bilar från kinesiska CATL. Men när Nio börjar leverera sina modeller med de utlovade batteripaketen på 150 kWh ska de komma från tillverkaren WeLion och baseras på vad som kallas en “Semi Solid State”-teknik med både fast och flytande elektrolyt.
I övrigt sticker Nio annars ut för att ha lyckats etablera ett nätverk med stationer för batteribyten i Kina. Den första i Europa har öppnats i Norge och för Sverige planeras det nio stationer redan i år.
Enligt Nio:s vd William Li handlar egen tillverkning av batteripaket och celler inte bara om att utveckla teknik anpassad efter bilarna. Det är även ett ekonomiskt beslut för att öka företagets lönsamhet och stärka sin positionen i konkurrensen med andra biltillverkare.
Men enligt uppgifter till nyhetsbyrån Reuters ska batterierna inte användas i bilar med emblem från Nio på motorhuven. Istället är det tänkta för det nya märket för billigare elbilar som Nio meddelade planer på förra året.
Vad de kommer kallas och hur billiga de blir har inte avslöjats. Däremot att det nya märket ska konkurrera på volymmarknaden med märken som Volkswagen och Toyota.