NIO uppdaterar sin bästsäljare ES6 – kommer den nu till Sverige?

Carl Undéhn

Carl Undéhn

25 maj 2023

Sedan starten på den svenska marknaden förra hösten har kinesiska NIO lanserat tre modeller här. Det är ändå inte alla modeller de har i programmet. Redan 2019 kom elsuven ES6 på den kinesiska marknaden, där den också varit NIO:s mest sålda modell.  

NIO ES6 har ännu inte varit aktuell för den svenska marknaden. Men kanske kan det vara på väg att ändras när modellen nu kommer i en ny version. Med det drar ES6 nytta av den nyare och tekniskt mer avancerade plattformen NT 2.0, som används till de tre modeller som säljs här.

Det innebär bland annat möjlighet till mer självkörande funktioner. Drivlinan ser ut att vara hämtat från sedanen ET5 och bjuder på fyrhjulsdrift och 482 hästkrafter.

Enligt kinesiska medier ska 0–100 km/h gå på 4,5 sekunder. Det är ytterligare är ett tecken på att drivlinan är samma som hos ET5 som klarar sprinten 0–100 km/h på 4 sekunder.

Som NIO:s övriga modeller går det att byta batteri som alternativ till snabbladdning. ES6 erbjuds med ett batteripaket på 75 kWh för 49 mils räckvidd eller 100 kWh för 62,5 mils räckvidd. I båda fallen är det enligt den mer förlåtande kinesiska körcykeln.

På den kinesiska marknaden ska ES6 och NIO:s övriga modeller i sommar börja erbjudas med ett nytt batteri på 150 kWh. Det beskrivs som ”semi-solid state” och uppges ha både en fast och en flytande elektrolyt. Med det ska räckvidden hos ES6 öka till 93 mil enligt den kinesiska körcykeln.

När batteriet på 150 kWh kommer till Sverige och hur lång räckvidden hos NIO:s bilar då blir enigt WLTP är ännu oklart.

På bilderna känns inredningen igen från NIO:s övriga modeller. Det betyder rena ytor utan knappar med en stående pekskärm. Ovanför den hittas NIO:s virtuella assistent Nomi. Passagerarsätet fram bjuder på funktionen ”Zero Gravity Mode”. Det betyder att stolen kan lutas nästan helt plant bakåt och närmast bli till en säng.

Omräknat till svenska kronor börjar priset för nya ES6 i Kina på 560 000 kronor med ett batteri på 75 kWh och 650 000 kronor med 100 kWh. Intressant är att nya ES6 med det uppges vara något billigare än den tidigare versionen.

Om NIO ES6 även kommer till Sverige har ännu inte bekräftats.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!