Nu kommer Nio ET5 – så mycket kostar Model 3-utmanaren
Carl Undéhn
31 mar 2023
Nio fortsätter att utöka sitt modellprogram. Efter att den stora sedanen ET7 kom till Sverige förra hösten följdes den upp i början av året av elsuven EL7. Nu är det dags för den tredje modellen i form av den något mindre sedanen ET5 – en modell som blir en direkt utmanare till populära Tesla Model 3.
Nio ET5 är med en längd på 4,8 meter en decimeter längre än Model 3. Det mindre syskonet i Nio-familjen kommer precis som ET7 och EL7 med fyrhjulsdrift, men saknar luftfjädring.
Även effekten har skruvats ned en del hos ET5 som bjuder på 489 hästkrafter, jämfört med 653 hos ET7 och ET5. En bättre jämförelse är kanske konkurrenten Tesla Model 3 Performance, som kommer med 513 hästkrafter.
0-100 km/h klarar Nio ET5 på fyra sekunder och toppfarten är 200 km/h.
Den tekniska nivån är hög och ET5 har 33 sensorer i karossen, inklusive Lidar över vindrutan, för självkörande funktioner. Bakom märkets karakteristiska ”torn” med Lidar och kameror över vindrutan breder ett stort panoramafönster ut sig som enligt Nio skyddar mot 99,9 procent av solens UV-strålar. Ingen risk för att bränna nacken under en långtur i solen, med andra ord.
Det går att välja mellan två batteristorlekar. Med det mindre batteriet på 75 kWh har Nio ET5 en räckvidd på 45,6 mil och det större på 100 kWh ger en räckvidd på 59 mil. Det gör att ET5 kan ta sig en mil längre än den större ET7, som har en WLTP-räckvidd på 58 mil.
Nio har också sagt att de ska lansera ett sina bilar med ett batteri på hela 150 kWh som då uppges ge ET5 en räckvidd på 100 mil, enligt den kinesiska körcykeln.
Precis som hos sina större syskon går det även här att byta batteri på fem minuter som alternativ till att snabbladda på resan. I dagsläget finns det två stationer för det i Sverige i Varberg och Mantorp. Ytterligare två ska öppna i Kungälv och Mariestad i månadsskiftet april-maj.
Vid köp eller leasing av en ET5 utan batteri ingår både gratis batteribyten och snabbladdning hos Nio året ut. Hur snabbt den laddar nämns däremot inte.
Enligt uppgifter från andra marknader klarar ET5 som mest en effekt på 130 kW, vilket är samma som hos ET7 och EL7.
Priset börjar från 556 000 kronor, men då ingår inget batteri. Det för i stället hyras för 1 799 kronor i månaden för 75 kWh eller 2 999 kronor i månaden för 100 kWh.
Priset för att köpa ET5 med batteri börjar från 686 000 kronor med 75 kWh och 796 000 kronor med batteriet på 100 kWh.
Nio erbjuder även en prenumerationsmodell som kostar från 10 899 kronor i månaden.
Priset för den uppenbara konkurrenten Tesla Model 3 Performance börjar på 679 000 kronor. Men om du vill direkt jämföra priset mellan Model 3 Performance och Nio ET5 gäller det alltså att kolla vilket batteri du väljer och om du köper det eller inte