Northvolt räknar med dyrare elbilsbatterier

Carl Undéhn

Carl Undéhn

16 mar 2022

Svenska Northvolt meddelade igår att företaget ska bygga sin tredje batterifabrik i Tyskland. I samband med det intervjuades Northvolts vd Peter Carlsson av den tyska tidningen Handelsblatt.

Intervjun kretsade främst kring nyheten om etableringen i Tyskland. Men Peter Carlsson gav också sin syn på hur det oroliga världsläget med kriget i Ukraina påverkar Northvolts framtida planer.

Priset på nickel har skjutit i höjden de senaste veckorna. Nyligen steg priset för första gången till över 100 000 dollar per ton nickel. Även andra material som behövs för tillverkning av battericeller har blivit dyrare. Peter Carlsson säger i intervjun att han därför räknar med stigande priser för elbilsbatterier.

Det kan enligt honom leda till ett avbrott i den snabba ökningen av elbilar vi sett den senaste tiden. På sikt räknar han med att priserna för råvaror sjunker igen och betonar att det finns en fortsatt stor efterfrågan på batterier och elbilar.

Högre priser skulle också innebära ett trendbrott för elbilsbatterier. Från 2010 till 2020 har priset för litiumjonbatterier till en elbil minskat rejält, från 1 000 dollar per kWh till 140 dollar per kWh i slutet av 2020.

Redan nu har priset för batterier med den vanliga kemin NCM (nickel-kobolt-manga) ökat med 29 procent enligt en studie som Handelsblatt låtit göra till intervjun med Peter Carlsson.

Att byta till koboltfria LFP-batterier ser heller inte ut att vara en lösning. De har hittills varit vanligare i Kina, men väcker alltmer intresse även hos västerländska tillverkare på grund av lägre pris och förbättrningar i dess prestanda. Tesla beslutade förra året att utrusta alla Standard Range-modeller med LFP-batterier.

Enligt tidningens undersökning har priset för LFP-batterier ökat ännu mer, nämligen med 41 procent under det senaste året.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!