Annons:

Ny anod ger batterier med upp till 3.000 laddcykler

Carl Undéhn

Carl Undéhn

30 jun 2025

Att elbilarnas batterier visat sig hålla betydligt bättre än vad som tidigare antogs har visats i en rad studier. Men det som redan är bra kan alltid göras bättre. Den amerikanska batterimaterialtillverkaren Group 14, som bland annat Porsche investerat stort i, visar nu hur deras nya anod med en hög halt av kisel kraftigt förbättrar antalet laddcykler hos ett batteri. Och det vid sidan av de redan kända fördelarna med hur kisel bidrar till batterier med en högre energidensitet och snabbare laddning.

Att ett batteri har kvar 70 procent av sin kapacitet efter 1.000 laddcykler är ett vanligt mål inom bateriindustrin. Anoden från Group 14 med produktnamnet SCC55 klarar utan problem upp till 1.500 laddcykler, och enligt företaget är även upp till 3.000 ladcykler möjligt. Det görs enligt Group 14 möjligt genom att ersätta grafiten i anoden med en kisel-kolkomposit.

– Denna prestandanorm för kiselbatterier innebär en ny era av hållbarhet i kombination med högre energitäthet och snabbare laddning för alla typer av laddningsbara energilager, säger Rick Luebbe som är grundare och vd för Group 14.

I praktiken innebär 1.500 laddcykler att en bil med ett batteri på 70 kWh kan köras i omkring 60.000 mil och fortfarande ha kvar 70 procents kapacitet i batteriet. Anoden SCC55 ska kunna användas med en rad olika batterikemier, som litiumjärnfosfat (LFP), litium-mangan-järnfosfat (LMFP) samt batterier med en hög halt av nickel. Här kan ni läsa mer om olika batterikemier. Anoden tillverkas i Sydkorea i samarbete med SK Materials. Årskapaciteten uppges vara 2.000 ton, vilket ska vara tillräckligt för batteriet till upp till 250.000 elbilar.

Annons:
Annons:
Annons: