/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FCayenne-prototyp04.jpg)
Ny cellkemi och avancerad kylning – så snabbt laddar Porsche Cayenne
Carl Undéhn
23 okt 2025
Det börjar närma sig premiär för den nya och eldrivna versionen av Porsche Cayenne, och vi har redan varit och kollat in samt åkt med i den nya prestandasuven som ni kan läsa mer om här. Sedan tidigare vet vi också att Cayenne Electric kommer erbjudas med en laddplatta som gör det möjligt att ladda […]
Det börjar närma sig premiär för den nya och eldrivna versionen av Porsche Cayenne, och vi har redan varit och kollat in samt åkt med i den nya prestandasuven som ni kan läsa mer om här. Sedan tidigare vet vi också att Cayenne Electric kommer erbjudas med en laddplatta som gör det möjligt att ladda bilen trådlöst med upp till 11 kW. Också det har vi kollat in, och mer om det hittar ni här.
Nu släpper Porsche ännu fler detaljer kring tekniken hos batteriet och laddningen. Batteripaketet är på 113 kWh och har en ny konstruktion som gör det till en bärande del av bilens struktur. Batteriet utgörs av sex moduler som monteras direkt i en ram av aluminium. I var och en av modulerna hittas192 pouchceller som tagits fram i samarbete med LG Energy Solutions och har NMCA-kemi, alltså nickel-mangan-kobolt-aluminium, och en grafitanod med sex procent kiseloxid. Det ger enligt Porsche sju procent högre energitäthet än hos batteriet som används av Taycan, samtidigt som den nya kemin gör det möjligt att öka laddeffekten.

Det, tillsammans med dubbla kylplattor ovan och under batteriet, gör att Porsche Cayenne kan ladda med upp till 400 kW. Med det går det att fylla det stora batteriet från 10 till 80 procent på 16 minuter. På 10 minuter ska det gå att klämma in energi för 30 mils räckvidd. Någon laddkurva har ännu inte visats, men Porsche skriver att Cayenne Electric håller en effekt på mellan 350 och 400 kW upp till 50 procent av laddstatus. Kopplas Cayenne Electric in till en äldre 400-voltsladdare går det att ladda med upp till 200 kW.
Enligt Porsche har kylsystemet samma kapacitet som 100 vanliga kylskåp. Utöver kylplattorna används vad som beskrivs som tryckfläktar för att leda bort värme, en teknik som enligt Porsche drar 15 procent mindre energi än traditionella sugfläktar.
För att optimera förvärmningen av batteriet inför laddning lanseras med Cayenne Electric systemet Predictive Thermal Management. Utifrån rutt, topografi och körstil anpassas förvärmningen på vägen till laddstolpen.
Exakt när det är dags för premiären av Porsche Cayenne Electric avslöjas inte, men enligt Porsche sker det ”om några veckor”.