Ny milstolpe för antalet vätgasstationer globalt
Carl Undéhn
12 feb 2025
När det kommer till personbilar är utbudet litet för de som vill köra på vätgas. De båda modellerna Toyota Mirai och Hyundai Nexo står för nästan hela den globala försäljningen, som under första halvåret 2024 uppgick till knappt 6.000 exemplar.
Bristen på stationer att tanka vätgas lyfts ofta fram som det främsta argumentet mot tekniken. Men under förra året passerades i alla fall en milstolpe när det för första gången fanns över 1.000 stationer globalt för att tanka vätgas. Omkring 1.160 vätgasstationer var i drift vid det senaste årsskiftet, enligt siffror som sammanställts av organisationen H2Stations. Att siffran inte är helt exakt beror enligt organisationen på att det finns en del osäkerhet kring vissa stationer. ”Det faktiska antalet tankstationer för vätgas är behäftat med osäkerhet, delvis på grund av brist på offentliga tillkännagivanden i händelse av nedläggningar”, skriver H2Stations.
Det gäller framförallt antalet i Kina där H2Stations skriver att de ”trots den svåra tillgången till information” lyckades få fram uppgifter om 203 tankstationer där.
Antalet nya vätgasststationer som togs i bruk globalt under 2024 ökade därför med ”omkring” 125 stycken. De flesta av dem – 42 stycken – byggdes i Europa. Totalt fanns det vid årsskiftet 294 vätgastationer på vår kontinent. Fem av dem hittas här i Sverige och flest vätgastationer finns det i Tyskland (113 stycken) och Frankrike (65 stycken). I båda länder finns det stora planer på att använda så kallad grön vätgas som framställs genom överskottsenergi från vind- och solkraft.
Tanken är att använda grön vätgas inom industrin samt till tyngre transporter. Bland annat samarbetet Volvo Lastvagnar och Daimler Trucks inom företaget Cell Centric som utvecklar bränsleceller för lastbilar. Båda tillverkare planerar att lansera vätgasdrivna lastbilar kring år 2027.
Bland personbilar satsar även BMW på bränsleceller och inledde förra året ett fördjupat arbete med Toyota kring saken.