Elbilen logo Meny

Ny och mer effektiv standardmodul för solceller i karossen

Både start up-företag som tyska Sono Motors och nederländska Lightyear samt stora tillverkare som Toyota och Hyundai satsar på modeller med solceller integrerade i karossen som delvis kan ladda batterierna.

Även på våra breddgrader kan tekniken bidra till ökad räckvidd och längre söderut finns stor potential. Framför allt i regioner med dåligt utbyggd infrastruktur för att ladda kan solceller i karossen ge stora fördelar.

Teknikföretaget OPES Solution och det tyska forskningsinstitutet Fraunhofer presenterar nu en ny standardmodul med solceller speciellt framtagen för fordon.

Den nya modulen är en 2,9 millimeter tunn film ab solceller som beskrivs som både mer flexibel och upp till 70 procent lättare än andra jämförbara solcellsfilmer.

Tekniken kallas SolFlex och skillnad från andra böjbara solceller modulen av kristallina solceller. Per kvadratmeter ska SolFlex därför kunna ge upp till 30 procent bättre verkningsgrad än andra solcellsfilmer.

Modulerna kan även böjas upp till 15 grader för att anpassas efter karossen. Även om OPES Solution främst tänker sig att den ska användas till större fordon som bussar finns det också möjlighet att implementera modulerna i personbilar.

OPES hoppas nu kunna sänka produktionskostnaderna för solcellsmoduler och att de ska användas för att till exempel driva kylsystem vid varutransporter med elektriska lastbilar.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-09-10