Nya eldrivna Hyundai Kona kommer som N-Line
Carl Undéhn
19 jan 2023
I slutet av förra året presentade Hyundai en ny och lite större version av Kona. Premiären ska ske i mars och inför det släpps nu fler bilder och lite mer information om modellen. Bland annat att den eldrivna versionen kommer i ett mer sportigt utförande som N-Line.
Nya Kona kommer precis som tidigare med olika drivlinor. Men Hyundai säger att de med den nya versionen fokuserat på eldrift.
Uppdaterade Kona – eller ”den uppskalade modellen”, som Hyundai kallar det – har fått en delvis omgjord kaross med mer moderna inslag. Den eldrivna versionen har fått en del av den pixeldesign på strålkastarna som hittas hos den större elsuven Ioniq 5. Hos nya Kona är det som ljusband både fram och bak.
”Uppskalningen” beskriver bäst insidan som nu är rymligare än tidigare. Hjulbasen har vuxit med 60 millimeter för mer benutrymme. Bak har taket höjts något med bättre plats för huvudet som resultat för de som sitter i baksätet. Sätena ska också vara tunnare vilket ger mer plats. Hur det påverkar sittkomforten får vi återkomma till efter ett test.
I framsätet hittas betydligt mer avskalad design jämfört med tidigare. Växelväljaren har flyttat upp till ratten vilket skapar mer plats i mittkonsolen. Instrumentbrädan är nu en horisontell linje och från ratten in till mitten av den breder en liggande dubbelskärm på 12,3 tum ut sig.
Under den hittas en mängd fysiska knappar för bland annat klimatanläggningen. Hyundai väljer där alltså en ganska traditionell väg.
Med fällda baksäten rymmer bagaget 723 liter. Hur mycket det går in när någon också sitter bak nämns inte. De exakta måtten för den eldrivna versionen av Kona får vi veta först vid premiären.
Först då får vi också veta batteristorlek, räckvidd och hur versionen N-Line skiljer sig åt. En inte alltför vild gissning är att nya Kona kommer använda samma batteri och drivlina som den senaste versionen av Niro från koncernsyskonet Kia. Den har ett batteri på 64,8 kWh, en räckvidd på 46 mil och 204 hästkrafter.